Partner serwisu
Prawo & Finanse

Duże miasta z obowiązkiem zakupu elektrobusów i autobusów wodorowych. A mniejsze zwolnione

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Duże miasta z obowiązkiem zakupu elektrobusów i autobusów wodorowych. A mniejsze zwolnione
fot. MPK Kraków
W wykazie prac legislacyjnych rządu znalazła się nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Z jednej strony rząd proponuje zwolnienie mniejszych samorządów z konieczności osiągania określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych i napędzanych biometanem, a z drugiej strony – wprowadzenie obowiązku zakupu przez miasta zamieszkiwane przez 100 tys. mieszkańców oraz wchodzące w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wyłącznie autobusów elektrycznych lub wodorowych.

Projekt zmian w przepisach jest podyktowany realizacją kamieni milowych, związanych z przyjętym w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy. I tak ustawodawca proponuje wprowadzenie obowiązku nabywania przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców oraz Górnośląsko-Zagłębiowskią Metropolię, w skład której wchodzi 41 gmin, jedynie autobusów i trolejbusów zeromisyjnych (elektrycznych i wodorowych). Ponadto miasta te będą mogły zawierać umowy na świadczenie usług przewozowych wyłącznie z przewoźnikami posiadającymi takie pojazdy.

Jednocześnie zostaną poluzowane zasady dotyczące mniejszych samorządów (powyżej 50 tys. mieszkańców). Dotychczasowe przepisy wymagały, by udział autobusów zeromisyjnych lub napędzanych biometanem wynosił 10%, od 2025 r. – 20%, a od 2028 r. – 30%. Dotyczy to także umów z prywatnymi przewoźnikami. „Analizowane dane wskazują wprost, że realizacja trwających i planowanych inwestycji w tabor nie wystarczy do osiągnięcia progu 30% pojazdów zeroemisyjnych do 2028 r. we flotach badanych samorządów. Obecnie określony na poziomie 10% próg spełnia jedynie 10% samorządów objętych przepisami ustawy” – wskazuje rząd. Przyczyniły się do tego pandemia covid oraz rosyjska inwazja na Ukrainę, które zachwiały gospodarką, doprowadzając do wysokiej inflacji. W tej sytuacji samorządy nie były w stanie pozyskać środków na szybszy rozwój floty pojazdów niskoemisyjnych.

Zmiana, zdaniem rządu, jest też zasadna z punktu widzenia efektywności wdrażania elektromobilności. „Największe wyzwania związane z redukcją emisji z transportu dotyczą miast powyżej 100 tys. mieszkańców, albowiem na ich terenie użytkuje się około 80% autobusów w skali całego kraju” – czytamy w uzasadnieniu.

Celem projektowanych zmian jest ograniczenie emisji CO2, poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji pyłów PM oraz tlenków azotu, redukcja hałasu, zmniejszenie uzależnienia od importu paliw ropopochodnych, zwiększenie bezpieczeństwa związanego z dostawami surowców energetycznych. Rząd wskazuje też na stymulację rynku i rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego związanego z elektromobilnością. Wskazane są tutaj wiodące, także na rynku europejskim, podmioty związane z produkcją autobusów zeroemisyjnych, baterii, silników, osprzętu elektrycznego, a także zajmujących się infrastrukturą do ładowania – Solaris, Impact Clean Power Technology, Medcom, Enika, Ekoenergetyka.

Kolejne zmiany dotyczą obowiązku tworzenia stref czystego transportu w określonych warunkach, a także zniesienia ogólnego obowiązku wykonywania i zlecania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. Planowany termin przyjęcia przepisów przez Radę Ministrów to IV kwartał tego roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Karolin: Prace na pierwszej stacji na poziomie -2

Komunikacja

Metro na Karolin: Prace na pierwszej stacji na poziomie -2

UM Warszawa 30 kwietnia 2024

3 firmy chcą dostarczyć elektrobusy dla Pelplina

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Prawie 12% autobusów MZA ma napęd elektryczny

Prawo & Finanse

Ustawa o elektromobilności. Strefy czystego transportu obowiązkowe

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Metro na Karolin: Prace na pierwszej stacji na poziomie -2

Komunikacja

Metro na Karolin: Prace na pierwszej stacji na poziomie -2

UM Warszawa 30 kwietnia 2024

3 firmy chcą dostarczyć elektrobusy dla Pelplina

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Prawie 12% autobusów MZA ma napęd elektryczny

Prawo & Finanse

Ustawa o elektromobilności. Strefy czystego transportu obowiązkowe

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5