Na podstawie przeprowadzonych badań i analiz, biorąc jednocześnie pod uwagę możliwości finansowe, MPK Inowrocław wprowadza zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej i w poszczególnych rozkładach jazdy. Od 1 maja kursowanie autobusów ma być bardziej skoordynowane, dzięki czemu możliwe będzie zmniejszenie pracy przewozowej o około 12%.
Celem zmian w ofercie przewozowej MPK Inowrocław jest polepszenie dostępności do komunikacji autobusowej w tych miejscach, z których korzysta i chce korzystać największa ilość pasażerów oraz utrzymanie w najbliższym czasie obecnych cen biletów.
Zaproponowane zmiany wynikają wprost z wyrażonych przez inowrocławian oczekiwań i opinii w, przeprowadzonych przez firmę Public Transport Consulting, badaniach marketingowych, które miały miejsce jesienią ubiegłego roku.
Na podstawie zebranych danych, firma zaproponowała nową koncepcję oferty przewozowej. Za główne jej założenie, uznano przywrócenie koordynacji oraz synchronizacji rozkładów jazdy w skali całej sieci komunikacyjnej i tym samym ograniczenie kilku pojazdów podążających w tym samym kierunku. Zmiany mają też przynieść oszczędności w pracy przewozowej, bowiem ma ona zmaleć o 12%.
Zaplanowano:
- 1 linię priorytetową w takcie 15-minutowym – 27;
- 5 linii podstawowych w takcie 30-minutowym – 3, 4, 12, 16 i 21;
- 1 linię uzupełniającą w takcie 60-minutowym – 10;
- 2 linie zindywidualizowane – 1 i 28;
przy pełnej wzajemnej koordynacji rozkładów jazdy.W konsekwencji do najważniejszych założeń należą: zmiany tras linii 1, 12, 21, 28. Układy tras linii 3, 4, 10, 16 i 27 pozostają niezmienione. Nie będzie już funkcjonować linia nr 20, która częściowo zostanie zastąpiona przez inne linie. Zmieni się liczba kursów i godziny odjazdów oraz przyjazdów na poszczególnych przystankach dla wszystkich linii autobusowych.
Ciekawą propozycją jest wprowadzenie linii „0”, która połączyłaby rejon uzdrowiska i os. Piastowskie, z uwzględnieniem Rynku. Przejazdy miałyby odbywać się midibusem elektrycznym. MPK Inowrocław i Miasto Inowrocław rozważają jej wprowadzenie, jeżeli pozwolą na to możliwości finansowe (pozyskane zostanie dofinansowanie zewnętrzne na zakup autobusu elektrycznego) i jednocześnie mieszkańcy wyrażą chęć korzystania z tej propozycji. Proponowana linia miałaby funkcjonować tylko w dni powszednie i kursować raz na godzinę.
Poniżej planowana trasa linii 0
Dodatkowym uzasadnieniem wprowadzanych zmian jest trudna sytuacja finansowa, która dotyczy nie tylko inowrocławskiej spółki, ale przewoźników miejskich w całej Polsce. Wynika ona z wysokiej inflacji, podwyżek cen energii elektrycznej (o 64%), cieplnej (o 65%), paliwa (o 70%). MPK Inowrocław odnotowuje ciągły wzrost kosztów. Pandemia i wprowadzane ograniczenia, przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek rekompensaty ze strony rządu, znacząco wpłynęły na sytuację finansową spółki. MPK na komunikację miejską nie otrzymuje grosza z budżetu państwa, w przeciwieństwie do realizowanych np. przez powiat połączeń podmiejskich. Wpływy ze sprzedaży biletów MPK w 2022 roku wyniosły zaledwie 4 mln zł, a koszty przewozów blisko 18 mln zł!
Pomimo tego, że samorządy są dotknięte skutkami wprowadzanych przez rząd zmian i tzw. „Polskiego Ładu” - Inowrocław w ich konsekwencji, tylko w 2023 r. stracił 38 milionów zł - mając niższe wpłaty, Miasto musi z pieniędzy podatników dołożyć do braków MPK aż 14 mln zł.
Pełny zakres planowanych zmian wraz z nową siatką połączeń
można znaleźć tutaj.