Dokładnie od roku tramwaje jeżdżą po nowym, ponad dwukilometrowym odcinku torowiska na ul. Kasprzaka – między Skierniewicką a Wolską. Oddany wówczas fragment sieci spełnia swoje zadanie i cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. W tym czasie do tramwajów wsiadło – na trzech nowych przystankach – blisko 2 mln pasażerów.
– Konsekwentnie inwestujemy w rozwój Warszawskiego Transportu Publicznego – ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego, który jest nie tylko ekologiczny, ale także mieszkanki i mieszkańcy coraz chętniej go wybierają. Tylko w 2024 roku z pojazdów WTP w metropolii warszawskiej skorzystało ponad 956 mln pasażerów. To więcej o ok. pół miliona osób niż rok wcześniej. A tramwaj to drugi, po autobusie, najchętniej wybierany przez podróżnych środek transportu publicznego – mówi Rafał Trzaskowski. – Frekwencja na nowych trasach na Kasprzaka, Gagarina i do Miasteczka Wilanów oraz wysokie oceny, jakimi cieszy się Warszawski Transport Publiczny są najlepszym potwierdzeniem tego, że warto go rozwijać. Ale na tym nie poprzestajemy! Powstają nowe torowiska do Dworca Zachodniego, na Rakowieckiej czy do pętli Stegny – dodaje prezydent Warszawy.
Nowa trasa tramwajowa na Kasprzaka obsługuje rozbudowujące się osiedla na Odolanach. Dzięki niej pasażerowie mają szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego i zlokalizowanego wokół niej zagłębia biurowego. Oddana w marcu ub.r. trasa umożliwia także dogodne przesiadki do i z autobusów oraz pociągów kursujących tzw. linią obwodową.
Torowisko w wykopie
Umowę na budowę nowej trasy Tramwaje Warszawskie podpisały z firmą Strabag pod koniec października 2021 r. – obejmowała ona nie tylko budowę nowego odcinka torów na ul. Kasprzaka, ale także przebudowę istniejących przyległych odcinków na ul. Wolskiej i Kasprzaka oraz modyfikację układu drogowego, chodników i dróg rowerowych. Łączna długość nowobudowanych i przebudowanych torowisk to około 3,5 km.
Inwestycja przebiegała bez większych problemów – pierwsze tramwaje zabrały pasażerów we wczesnych godzinach porannych 5 marca 2024 r. Nowe torowisko zaprojektowano w pasie dzielącym jezdnie ulicy Kasprzaka. Uruchomiono trzy zupełnie nowe przystanki tramwajowe: Szpital Wolski przy Płockiej, PKP Kasprzaka (Wola) przy przystanku kolejowym Warszawa Wola i al. Prymasa Tysiąclecia, a także Ordona-WSA przy ul. Ordona.
Przebudowany został układ komunikacyjny na skrzyżowaniu ul. Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej. Nowe torowisko schodzi do wykopu zajmowanego niegdyś przez jedną z jezdni ulicy Kasprzaka – w tym miejscu łączy się z dotychczasową trasą wzdłuż Wolskiej i Połczyńskiej. Dzięki temu tramwaje pokonują skrzyżowanie bezkolizyjnie. Do tego na części trasy wprowadzono podniesioną prędkość do 60 km/h.
Nie tylko rozchodnik
Nowa inwestycja to także zieleń. Torowiska tradycyjnie zostały pokryte rozchodnikiem, pojawiły się też dodatkowe drzewa w rejonie parku Powstańców Warszawy. Uzupełnione zostały też szpalery drzew na Kasprzaka i Wolskiej. Do tego wykonano nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin.
Obecnie na ulicy Kasprzaka kursują tramwaje dwóch linii: 10 – łączącej Wyścigi z pętlą Os. Górczewska; oraz 11 – łączącej Sielce z Cm. Wolskim, a w godzinach szczytu z Nowym Bemowem. W sumie to ok. 220 kursów w ciągu doby w jednym kierunku, czyli łącznie 440 odjazdów. Tramwaje pokonują nowy odcinek torów w pięć minut, a dojazd z Reduty Wolskiej do Ronda Dmowskiego zajmuje rozkładowo osiem minut.
W godzinach szczytu tramwaje podjeżdżają na nowe przystanki co ok. 3-5 minut i przez rok skorzystało z nich niemal 1,9 mln pasażerów. Zdecydowanie popularniejszym tramwajem jest „jedenastka” – do tramwajów tej linii na jednym z trzech nowych przystanków wsiadło ponad 1,5 mln osób. Najpopularniejszym przystankiem natomiast jest PKP Wola (Kasprzaka), na którym wsiadło do tramwajów linii 10 i 11 ponad 800 tys. podróżnych (ok. 660 tys. do „11-tki” i ok. 151 tys. do „10-tki”). Ten przystanek jest węzłem przesiadkowym – w pobliżu zatrzymują się autobusy dziewięciu linii a na przystanku kolejowym Warszawa Wola pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich.
Nowe linie tramwajowe
Zeszły rok był rekordowy pod względem inwestycji tramwajowych w stolicy. Oddano ponad 10 km nowych torowisk: to nie tylko na Kasprzaka, ale także trasy na Sielce oraz do Miasteczka Wilanów. Uruchomiono też nową zajezdnię tramwajową na Annopolu. W toku są kolejne inwestycje – trwa budowa trzech kolejnych odcinków torowiska: wzdłuż św. Bonifacego do pętli Stegny, wzdłuż Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości, a także w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim. Kolejne trasy znajdują się w projektowaniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.