Dwa podmioty złożyły wnioski o udział w postępowaniu na dostawę ok. 69 pociągów metra do obsługi – w trybie automatycznym – istniejącej linii C i powstającej linii D. Zamówienie obejmie też instalację systemów sterowania ruchem w technologii CBTC, drzwi peronowych, budowę centrów sterowania ruchem, przebudowę zajezdni, utrzymanie taboru przez 35 lat, a systemów – przez 25 lat. Szacowana wartość zamówienia to 85,98 mld koron, czyli ok. 14,5 mld zł.
Praga oczekuje rozwiązań „pod klucz”. – Linie C i D będą w pełni automatyczne, bez maszynistów, w ciągu kilku lat. Dzięki temu będziemy mogli zwiększyć do maksimum częstotliwość, a na naszej najbardziej obleganej linii C poprawimy przepustowość o ok. 20%. Automatyzacja wymaga wymiany taboru oraz systemów. Łącząc w jednym zamówieniu dwie linie, osiągniemy lepsze finansowo oferty, a do tego obniżymy późniejsze koszty eksploatacji – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Termin składania wniosków o udział w postępowaniu minął w zeszłym roku. Do udziału w postępowaniu zgłosiły się dwa podmioty: Alstom Czech Republic i konsorcjum firm Siemens Mobility – Škoda Transportion.
Wniosku o udział nie złożył Stadler, ale producent ten złożył odwołania do procedury. Zdaniem producenta warunki udziału znacząco ograniczają konkurencję. Skargą firmy zajmie się czeski odpowiednik Krajowej Izby Odwoławczej.
Dialog konkurencyjny podzielony jest na trzy fazy: kwalifikacji, dialogu i składania ofert. Podmioty, które spełnią warunki formalne, techniczne i finansowe zostaną zaproszone do udziału w fazie rozmów i negocjacji. Jej rezultatem będzie opracowana końcowa specyfikacja zamówienia z kryteriami oceny i wzorem umowy.