Miejskie Zakłady Autobusowe rozstrzygnęły przetarg na dostawy 30 autobusów elektrycznych. Zamówienie jest podzielone na dwie części w zależności od sposobu ładowania i pojemność baterii. Trafią one do dwóch różnych podmiotów. Na ulicach Warszawy pojawią się nowa marka pojazdów.
Pierwsza część dotyczy 12 autobusów (High Power), a druga – 18 pojazdów (High Energy). W obu przypadkach chodzi o elektrobusy klasy maxi o długości 11,8-12,2 m. Przewidziano jeden silnik centralny albo silniki w osi napędowej.
Maksymalna moc musi wynosić min. 160 kW. Przewidziano baterie litowo-jonowe z możliwością ładowania pantografowego w I części oraz wyłącznie plug-in w II części. Ich pojemność określono na min. 160 kWh w I części i min. 420 kWh w II części. Wymagane minimalne zasięgi to odpowiednio 120 km i 300 km. Wymagana moc ładowania plug-in wynosi min. 120 kW, a pantografowego – min. 200 kW. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Oferty poznaliśmy przed miesiącem, 12 stycznia. W I części wystartowały trzy firmy. Solaris proponuje dostawy za 38,081 mln zł brutto, Daimler Buses – 39,837 mln zł, a Irizar – 44,139 mln zł. Najwięcej punktów zdobył Solaris i to do tego producenta wędruje zamówienie. Solaris okazał się bezkonkurencyjny nie tylko pod względem ceny, ale i deklarowanego zużycia energii czy liczby miejsc pasażerskich. Producent zdobył 90,46 punktów na 100 możliwych. Następny w kolejności Irizar zdobył 83,68 punktów, zdobywając zdecydowaną przewagę w kryterium gwarancji zasięgu. Daimler zdobył z kolei 72,40 punkty.
W II części również wystartowały trzy firmy. Busnex, oferujący pojazdy marki Yutong E12, jest gotowy dostarczyć je za 58,273 mln zł, Solaris – 60,394 mln zł, a Irizar – 64,432 mln zł. W tej części wygrał Busnex, który zdobył 98,22 punkty na 100 możliwych – przede wszystkim dzięki gwarancji zasięgu. Solaris otrzymał 87,54 punkty, a Irizar – 79,60 punkty.
Teraz wybór musi się uprawomocnić. W obu przypadkach na dostawy przeznaczono 12 miesięcy.
W tej chwili w barwach stołecznego przewoźnika kursują 162 elektrobusy, w tym dwa testowe marek MAN i Yutong. Wraz z realizacją przetargu na 30 pojazdów oraz zakupami Zarządu Transportu Miejskiego obejmującymi 12 „elektryków” przegubowych, zeroemisyjna flota MZA przekroczy 200 pojazdów.