Metro otworzyło oferty w przetargu na wykonanie analizy technicznej powiązania stacji metra Centrum na I linii z dworcami Warszawa Śródmieście i Centralna. Ocenie będą podlegać trzy warianty – także takie, które mogą już nie być możliwe do realizacji. O zamówienie ubiegają się dwa podmioty – dobrze już znane z szeregu innych zamówień Metra Warszawskiego.
Przedmiotem zamówienia jest analiza technicznej możliwości powiązania stacji Centrum na I linii metra z dworcami Warszawa Śródmieście / Warszawa Centralna. Jak informuje Metro, celem opracowania jest pozyskanie analizy wariantów wykonania łącznika poprzez dostarczenie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych, tj. wykonanie badań geologicznych, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych.
Analizie podlegać będą trzy warianty. Pierwszy zakłada połączenie nad tunelem średnicowym, drugi – połączenie pod tunelem średnicowym (wariant według koncepcji PKP PLK), a trzeci – wariant autorski wykonawcy. Więcej
tutaj.
Wczoraj (24 lutego) minął termin składania ofert. Wystartowały dwie firmy, dobrze znane z szeregu innych zamówień i przetargów Metra Warszawskiego. ILF Consulting Engineers Polska proponuje wykonanie usługi za blisko 1,1 mln zł brutto, a konsorcjum firm Metroprojekt i Biuro Projektów Kazimierski i Ryba za 1,165 mln zł brutto. Obie propozycje mieszczą się w budżecie określonym na kwotę 1,273 mln zł brutto.
O wyborze decydują cena (60%), dodatkowe doświadczenie projektanta w specjalności architektonicznej (14%), w specjalności konstrukcyjno-budowlanej (14%), w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (6%) oraz w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (6%). Na realizację przeznaczono 18 miesięcy. Raport wstępny będzie gotowy w ciągu dziewięciu miesięcy.
Okazją do budowy wygodnego łącznika przesiadkowego jest przebudowa linii średnicowej. PKP PLK już dwa lata temu przedstawiły koncepcję budowy przejścia – pod peronami dworca Śródmieście, z wyjściem na patelnię (plac przed stacją metra) i połączeniem z antresolą stacji metra Centrum. Współpraca między kolejarzami a miastem nie przebiega jednak dobrze – przez dwa lata miasto
nie zajęło wyraźnego stanowiska w tej sprawie, ostatnio
twierdząc, że nie otrzymało od kolei „dokumentacji wypełniającej powszechnie przyjęte wymagania formalne”. W tej sytuacji PKP PLK, które już mają niemal gotową dokumentację projektową,
postanowiły zrealizować łącznik pod torami z doprowadzeniem jedynie do patelni.
Dopiero w grudniu Metro ogłosiło przetarg nie na projekt, a dopiero na analizę techniczną połączenia. „
Wariant miejski” to odkurzona koncepcja z 2004 r., która zakłada jedynie połączenie patelni z dworcem Śródmieście nad poziomem tunelu – bez połączenia z konstrukcją stacji metra i bez usprawnienia ruchu przesiadkowego w obrębie stacji metra. Dodatkowo taki wariant miałby być niemożliwy do zrealizowania z uwagi na brak miejsca i wystarczającej skrajni – taką informację Metro miało otrzymać od kolejarzy już dwa lata temu.