PKP SA otworzyły kolejne dworce systemowe – tym razem w Kraśniku i Sadurkach, w woj., lubelskim. Wczoraj (7 listopada) skorzystali z nich pierwsi podróżni. Obydwa dworce powstały w ramach programu inwestycji dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych.
Dworce w Kraśniku i Sadurkach to budynki zrealizowane w formule tzw. innowacyjnych dworców systemowych według autorskiej koncepcji PKP SA. Odznaczają się one prostą, geometryczną bryłą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Funkcjonalnie budynki są podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta, natomiast w drugiej części każdego z dworców mieści się niewielka przestrzeń na wynajem. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również ławki, a także stojaki rowerowe (w każdej lokalizacji pomieszczą one po 28 jednośladów) wraz ze stacją naprawy rowerów. Dworce są niemal identyczne, ale różni je wygląd elewacji. W Kraśniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym, natomiast w Sadurkach została ona wykonana z drewna modrzewiowego, co jest nawiązaniem do wyglądu historycznego budynku dworca.
Nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.
Na dworcach w Kraśniku i Sadurkach wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.
Przebudowa dworców w Kraśniku i Sadurkach objęła również ich najbliższe otoczenie. Oprócz uporządkowania zieleni i nowych chodników w sąsiedztwie nowych dworców wyznaczono miejsca parkingowe. W Kraśniku jest ich łącznie 6 oraz niewielki postój typu kiss&ride, natomiast w Sadurkach udostępniono podróżnym 11 miejsc postojowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno dla rodzin z dziećmi.
Budowa nowych dworców w Kraśniku i Sadurkach kosztowała odpowiednio 5,4 mln zł brutto i 5,16 mln zł brutto. Wykonawcą inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj” było konsorcjum firm Heli-Factor i Merx.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.