PKP SA udostępniły podróżnym 12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu – zmodernizowanych oraz zbudowanych od podstaw w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Obiekty te idealnie wpisują się w malowniczy zakątek Małopolski – przepiękne wzgórza Beskidu Sądeckiego.
Inwestycje zostały zrealizowane w ramach obecnego programu inwestycji dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych. Pierwsza edycja programu obejmuje modernizację oraz budowę od nowa łącznie prawie 200 obiektów w całym kraju o wartości nakładów inwestycyjnych ponad 3,1 mld zł brutto. Wśród przebudowywanych dworców przeszło 100 to obiekty zabytkowe.
Projekt modernizacji dworców kolejowych w Dolinie Popradu składał się z dwóch zadań. Pierwsze z nich dotyczyło inwestycji dworcowych w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze i Barcicach, a drugie obiektów w Młodowie, Łomnicy-Zdrój, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku. Wszystkie inwestycje zostały zrealizowane w latach 2020-2023. Celem wartego 84 mln złotych przedsięwzięcia było m.in. podniesienie standardu obsługi i komfortu pasażerów oraz zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania
się.– W sumie w województwie małopolskim oddaliśmy już podróżnym nowoczesne dworce aż w 17 lokalizacjach, a 12 z nich znajduje się w samej Dolinie Popradu. Wszystkie te inwestycje zostały zrealizowane w ramach największego w historii polskiej kolei programu modernizacji oraz budowy nowych dworców. W ramach naszych inwestycji udało się zmienić oblicze obiektów dworcowych w tej części Małopolski, łącząc ich historyczny charakter z nowoczesną funkcjonalnością. Wybudowaliśmy także kilka zupełnie nowych obiektów, spełniających nowoczesne standardy obsługi pasażerów i jednocześnie wpisujących się swoim wyglądem w krajobraz regionu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Inwestycja objęła łącznie 12 obiektów. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostały objęte ochroną konserwatorską dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju, a także dworzec w Starym Sączu. Ich przebudowa była kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Warto wspomnieć o tym, że dworzec Żegiestów-Zdrój, wybudowany w 1876 roku, to najciekawszy pod względem architektonicznym obiekt tego typu w Dolinie Popradu. W ramach przebudowy historyczna bryła dworca pozostała niezmieniona, ale metamorfozę przeszło wnętrze budynku i jego otoczenie.
Rytro, fot. PKP SAZ kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstały zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 mkw. Ich wygląd został dostosowany do otoczenia, a wnętrza odpowiadają nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Wśród dworców zbudowanych od podstaw warto wspomnieć np. o niewielkich obiektach w Miliku i Młodowie. To dworce minimalistyczne w bryle, które łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską.
Wszystkie budynki zostały również dostosowane do obsługi podróżnych o ograniczonej mobilności – osób starszych, rodzin z dziećmi oraz osób z niepełnosprawnościami. Na dworcach wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz, plany dotykowe budynków, a także zlikwidowano bariery architektoniczne. Dzięki inwestycji dworce stały się także bardziej ekologiczne. Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji i urządzeń na dworcach. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkom: monitoring, kontrolę dostępu, sygnalizację włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Stary Sącz, fot. PKP SAW ramach inwestycji zmieniło się także otoczenie dworców. Przy budynkach pojawiły się m.in. nowe chodniki, stojaki rowerowe oraz miejsca postojowe. Zamontowane zostały także nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.
Łączny koszt przebudowy i budowy 12 dworców w Dolinie Popradu wyniósł 84 miliony złotych. Inwestorem były PKP SA, a wykonawcą projektu oraz prac budowlanych była firma SKB LDR.
Koszt przebudowy i budowy dworców w Dolinie Popradu:
- Barcice – 6,13 mln zł brutto
- Łomnica-Zdrój – 6,32 mln zł brutto
- Milik – 6,43 mln zł brutto
- Młodów – 7,27 mln zł brutto
- Piwniczna – 8,64 mln zł brutto
- Piwniczna-Zdrój – 4,94 mln zł brutto
- Rytro – 10,26 mln zł brutto
- Stary Sącz – 9,11 mln zł brutto
- Wierchomla Wielka – 5,42 mln zł brutto
- Zubrzyk – 4,70 mln zł brutto
- Żegiestów – 7,15 mln zł brutto
- Żegiestów-Zdrój – 7,62 mln zł brutto