Niewielki, historyczny, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX wieku – dworzec Hel, bo o nim mowa, odzyskał historyczny blask i stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych. W środę 20.12 skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.
Jak podaje PKP SA, przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych trwała prawie półtora roku. Dzięki niej ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim i jednocześnie jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce odzyskał swój historyczny wygląd. Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla najmłodszych pasażerów kolei. Dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki.
Na pasażerów czeka również nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, dzięki inwestycji dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m. in. oznaczenia w alfabecie Braille`a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastową kolorystykę wnętrz.
Dworzec jest także ekologiczny i bezpieczny. Budynek nie tylko ocieplono od zewnątrz, ale też – by ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu dworca. W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny system monitoringu.
Przebudowa objęła również otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem, który zyskał całkowicie nową nawierzchnię, znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, foodtrucków oraz taksówek. Nowością w otoczeniu dworca jest wiata rowerowa, na dachu której zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”.
Łączny koszt przebudowy dworca Hel wyniósł 10,03 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, projekt przebudowy wykonała pracowania Meritum Projekt Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin (lider konsorcjum) oraz Kamaro .
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.