Z przebudowanego dworca w Siemiatyczach skorzystali dziś pierwsi podróżni. Zmieniło się także otoczenie obiektu.
Jak informuje PKP SA, dworzec w Siemiatyczach to już czwarty obiekt zmodernizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podlaskim. Dzięki przebudowie podróżni mogą oczekiwać na pociąg w komfortowych warunkach. Renowację przeszła elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, takimi jak gzymsy czy pilastry. Z okien dworca usunięto kraty, ponadto wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. W ramach inwestycji przeprowadzono również szereg innych prac budowlanych, w tym m.in. wykonano izolację przeciwwilgociową fundamentów, wyburzono ścianki działowe, wzmocniono stropy pomiędzy kondygnacjami, wymieniono więźbę dachową oraz poszycie dachu. Wyburzono również dawny szalet znajdujący się w pobliżu budynku dworcu.
Duże zmiany w obsłudze pasażerów
Metamorfozę przeszła przestrzeń obsługi podróżnych. Wewnątrz budynku udostępniono podróżnym hol pełniący funkcję poczekalni, który wyposażono w nowe ławki z podłokietnikami, kosze, plansze z rozkładami jazdy pociągów, nowoczesne oświetlenie oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także system informacji głosowych dostosowujący głośność do tła otoczenia. W budynku po przebudowie znalazły się również toalety ogólnodostępne, w tym te przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
– Dworzec w Siemiatyczach to czwarta inwestycja w województwie podlaskim, którą zakończyliśmy w tym roku po Białymstoku, Bielsku Podlaskim i Czeremsze w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 2021 rok zapowiada się równie udanie, gdyż planujemy w nim udostępnić kolejne trzy przebudowane dworce w tym regionie – budynki stacyjne w Jabłoni Kościelnej, Szepietowie i Kuźnicy Białostockiej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Z myślą o osobach o ograniczonej mobilności wprowadzono również szereg innych usprawnień. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące w budynku dworca i w jego bezpośrednim otoczeniu. Ułatwią one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Nowością jest pochylnia o łagodnie wyprofilowanym nachyleniu, ułatwiającą dostęp do budynku z poziomu placu przed dworcem. Ważnym elementem zakończonej inwestycji był montaż systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemów przeciwpożarowych.
Nowe otoczenie dworca
Przy okazji przebudowy dworzec stał się również bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. W celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.
W ramach inwestycji przebudowano bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nowe nawierzchnie chodników i dróg. Na placu przed dworcem wytyczono również 19 miejsc postojowych (w tym po dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi) oraz zmieniono organizację ruchu. Oprócz tego w sąsiedztwie budynku zamontowano elementy małej architektury (kosze, ławki, stylizowane na historyczne lampy) oraz uporządkowano zieleń. W pobliżu dworca od podstaw wybudowano wiatę rowerową ze stojakami dla jednośladów.
– Unia Europejska dostrzega i kompleksowo wspiera rozwój kolejowego systemu transportowego w Polsce. Oprócz dużych dworców we Wrocławiu czy Krakowie, Unia wspiera także remonty w mniejszych miejscowościach, takich jak Siemiatycze. Dzięki tym inwestycjom, koleje stają się dostępne dla każdego. Chcemy korzystać z nowoczesnych dworców i infrastruktury kolejowej, które są bezpieczne i wygodne oraz dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych. W przypadku Siemiatycz, gdzie wielu mieszkańców związanych jest z Brukselą, wierzę, że ten nowoczesny i ekologiczny dworzec sprawi, że więcej osób z tego regionu wybierze kolej, aby dotrzeć do lotnisk na Okęciu czy w Modlinie, a z nich dalej do Belgii. Dodatkowo, dzięki współfinansowaniu z funduszy unijnych nowych wagonów oraz modernizacji linii kolejowych nr 31 i nr 2, taka podróż odbędzie się w komfortowych warunkach – dodaje Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Przebudowa dworca w Siemiatyczach była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jej łączny koszt to prawie 9,5 mln zł brutto. Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm SKB Budownictwo Sp. z o.o. oraz SKB Spółka Akcyjna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.