Trwa remont infrastruktury kolejowej w Czeskim Cieszynie. Jeden z jego elementów obejmował remont peronów. Po zakończeniu tej części prac na peronie pojawiły się dwujęzyczne czesko-polsko tablice.
To nie jest ukłon w stronę polskich turystów licznie korzystających z czeskocieszyńskiego dworca. Czesko-polskie tablice, np. z nazwami ulic na Zaolziu, to nic nowego, odkąd Czesi 1 marca 2007 roku przestrzegają zapisów Europejskiej Karty o Ochronie Języków Regionalnych i Mniejszościowych. Rząd w Pradze zobowiązał się do postawienia dwujęzycznych tablic w miejscowościach, gdzie mniejszości przekraczają próg 10 procent ludności w danym regionie. Tablice na Zaolziu były obiektem lokalnych sporów i przedmiotem aktów wandalizmu.
Polskie tablice nie tylko w CieszynieDwujęzyczny Český Těšín – Czeski Cieszyn to kolejna jedenasta czesko-polska tablica na czeskim dworcu kolejowym. Pozostałe sukcesywnie wraz z remontem linii kolejowej pojawiały się w następujących miejscowościach: Ropice zast. (Ropica przystanek), Třinec-Konská (Trzyniec-Konska), Třinec (Trzyniec), Třinec centrum (Trzyniec centrum), Vendryně (Wedrynia), Bystřice (Bystrzyca), Hrádek (Gródek), Návsí (Nawsie), Bocanovice (Boconowice) oraz Mosty u Jablunkova (Mosty kolo Jabl.).
Zmieniły się nie tylko nazwy na dworcowych tablicach, ale także na biletach, na wyświetlaczach w pociągach i w internetowych wyszukiwarkach.
fot. Łukasz Grzesiczak – Cieszę się, że dwujęzyczna tablica pojawiła się w Czeskim Cieszynie. Liczymy także, że podobne staną na kolejnych stacjach w miejscowościach zamieszkiwanych przez więcej niż 10 procent Polaków – mówi Józef Szymeczek, prezes Kongresu Polaków w Republice Czeskiej. - Dwujęzyczne nazwy na pograniczu są powszechne, nie mamy w planach zwiększenia ich liczby – odpowiada Marek Illiaš, rzecznik prasowy Zarządu Czeskiej Infrastruktury Kolejowej (SŽDC).
Trwa remont infrastruktury na linii kolejowej Bystřice nad Olší – Český TěšínRemont infrastruktury kolejowej w Czeskim Cieszynie trwa od marca. Remontowana jest cała trasa kolejowa, system zabezpieczeń, rekonstruowane są perony od drugiego do piątego oraz przejście podziemne. Na dworcu pojawią się windy. – Prace uciążliwe dla podróżnych i kierowców lub pieszych potrwają do października. Do końca roku zaplanowano te mniej uciążliwe jak wymiana okien w mieszkaniach w pobliżu trasy kolei czy obsadzenie ekranów dźwiękochłonnych roślinami – tłumaczy Dorota Havlíková, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Czeskim Cieszynie. Od 10 lipca zamknięte jest przejście podziemne pod dworcem.
Prace realizowane są w ramach projektu „Optymalizacja linii kolejowej Bystřice nad Olší - Český Těšín", która jest elementem modernizacji trasy SR (Słowacja) – Mosty u Jablunkova – Bystřice nad Olší – Český Těšín – Dětmarovice". Wykonawcą inwestycji jest Zarząd Czeskiej Infrastruktury Kolejowej (SŽDC). Celem modernizacji jest wzrost dostępności infrastruktury kolejowej oraz skrócenie czasu jazdy pociągiem na tej trasie.