We wtorek 20 maja z zakładu produkcyjnego Newagu w Nowym Sączu wyjechał ostatni, dwudziesty pojazd dla sofijskiego metra w ramach zamówienia podstawowego. Dostawa 10 pojazdów z opcji rozpocznie się w przyszłym roku.
Zamówienie realizowane jest przez konsorcjum „Simetro”, w skład którego wchodzi Siemens Mobility Austria w Wiedniu, Siemens Mobility w Sofii oraz Newag SA. W ramach umowy z 28 września 2015 r. konsorcjum zobowiązało się dostarczyć zamawiającemu – spółce Metropolitan EAD – 20 trójczłonowych pojazdów o długości ok. 60 m z myślą o obsłudze nowej, powstającej trzeciej linii metra. Dostawy
rozpoczęły się w czerwcu zeszłego roku. Ponadto zamawiający
skorzystał z prawa opcji, a dostawa kolejnych dziesięciu pojazdów rozpocznie się w 2020 r.
Pojazdy Inspiro charakteryzują się wysoką wydajnością energetyczną, niskimi kosztami eksploatacji, a także nowoczesnym designem i rozwiązaniami poprawiającymi komfort podróżowania. W pojazdach Inspiro dla Sofii są również zamontowane odbieraki prądu na dachu, pozwalające na pracę w innym systemie zasilania. Więcej o pociągach dla Sofii i różnicach względem Warszawy
tutaj.
Tranzyt pojazdu odbywa się na zasadach transportu specjalistycznego, ponadgabarytowego. Oznacza to między innymi, że musi on odbywać się w godzinach nocnych oraz w specjalnym konwoju innych samochodów – pilotów, tak aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas poruszania się na drogach. Ze względu na duże gabaryty pojazd metra został podzielony na człony, a ich transport odbędzie się z wykorzystaniem trzech samochodów ciężarowych. Każdy z nich został również odpowiednio zabezpieczony na czas przejazdu. Trasa, która zostanie pokonana wynosi ponad 1100 km oraz odbywa się przez Słowację, Węgry, Serbię aż do stolicy Bułgarii.