Remont 31 tramwajów Skoda 19T może być jedną z największych inwestycji taborowych wrocławskiego MPK. Przewoźnik właśnie podpisał z firmą SAATZ umowę na kwotę 36,5 mln zł na remont sześciu dwukierunkowych tramwajów. Jednak MPK ma zapewnioną opcję rozszerzenia zamówienia na wszystkie swoje Skody 19T. Jeśli z niej skorzysta, za modernizację 31 wagonów zapłaci 186 mln zł.
– To są dobre tramwaje, funkcjonalne, mam wrażenie, że wrocławianie je lubią. Teraz się zmienią, będą w podobnym standardzie jak te nowe, które kupujemy z Poznania i
Bydgoszczy. Wydamy na to 36 mln zł w ramach pierwszego kontraktu, ale będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zmodernizować wszystkie 31 sztuk za 186 mln zł – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
– To będzie głęboka modernizacja. Tramwaje zostaną rozebrane do ostatniej śrubki, ich
konstrukcja przejdzie weryfikację. Skody zyskają zmodernizowane wózki, nowy napęd, nowe kabiny motorniczego, a nawet system do zliczania pasażerów – powiedział podczas konferencji prasowej Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Po co we Wrocławiu dwukierunkowe Skody 19T?
Są dwa miejsca w mieście, gdzie zamiast klasycznej pętli są krańcówki: przy stadionie miejskim oraz przy Świeradowskiej. Tam tramwaj dojeżdża do końca torów, motorniczy przechodzi do drugiej kabiny, przystosowuje tryb pracy tramwaju do jazdy w przeciwnym kierunku i rusza w drogę powrotną.
Co prawda w perspektywie najbliższych lat krańcówki nie będą odgrywać dużej roli. Ta o nazwie "Gaj" straci na znaczeniu, bowiem linia tramwajowa zostanie
przedłużona do szpitala przy Borowskiej. Tramwaje też nie będą musiały kończyć trasy na "Tarczyński Arena (Królewiecka)", bowiem
pojadą nową trasą na Maślice.
Obecnie na trasach z Gaju na Królewiecką kursują linie 18 i 21 obsługiwane wyłącznie przez Skody 19T, które są już dość wysłużone. Najstarsze z nich zbliżają się do 15. urodzin, mają za sobą 800 tys. km i aby mogły dalej kursować, muszą przejść gruntowny remont. To skomplikowana i droga operacja - stąd jej koszt, ponad 6 mln zł za tramwaj. Jednak zakup nowego, dwukierunkowego, to wydatek ponad dwukrotnie wyższy. A taka modernizacja wydłuża życie wozu o kolejne 15 lat.
Remont tramwajów - Skody 19T będą niebiesko-czarne
Na czym polega generalny remont można było się przekona
ć obserwując przemianę Skód 16T - starszego i skromniejszego rodzeństwa obecnie oddawanych do remontu Skód 19T. Skody 16T są jednokierunkowe i były pierwszymi we Wrocławiu tramwajami niskopodłogowymi.
Zmieniło się w nich nie tylko to, co widzą pasażerowie, a więc nowy design i klimatyzacja, ale wszystkie kluczowe podzespoły zostały zregenerowane lub wymienione, co "szesnastkom" pozwala wciąż jeździć i będą wozić pasażerów jeszcze przez ponad dekadę.
– Mamy duże doświadczenie, które wykorzystamy przy modernizacji Skód 19T. Kapitalny remont tramwaju dwukierunkowego jest droższy, bowiem mamy dwie kabiny motorniczego, dwa razy więcej drzwi dla pasażerów, większą ilość instalacji, ale jeśli chodzi o samo przedsięwzięcie, to nie różni się aż tak bardzo od remontu pojazdów jednokierunkowych. Będzie to dla nas wyzwanie organizacyjne. Zrobimy to tak, aby tramwaje jak najkrócej stały w naszych halach, bo wiemy, że to jedyne dwukierunkowe tramwaje we Wrocławiu i są bardzo potrzebne na co dzień na torach – mówił Jarosław Lazurko, prezes SAATZ
W podobnym czasie, co Skody 16T, modernizacje przeszły również Protramy 205 WrAs. Łącznie MPK odnowiło aż 42 pojazdy - około jednej piątej floty. To pojazdy niemal jak nowe.