Integracja finansowania przewozów, 1,6 tys. zmienionych rozkładów, linie lotniskowe i Metrobilet – to najważniejsze dokonania Zarządu Transportu Metropolitalnego na Górnym Śląsku i w Zagłębiu w 2019 r. według jego dyrektor Małgorzaty Gutowskiej. W tym roku ma powstawać nowa siatka połączeń, ale może to potrwać nawet kilkanaście miesięcy.
– Łącznie zostało zmienionych przeszło 1600 rozkładów jazdy. Inni zapewne docenili nowo wprowadzone w regionie linie lotniskowe. Cieszyły się one dość sporym zainteresowaniem, bo skorzystało z nich ok. 200 tys. osób, a sumaryczna wartość sprzedanych biletów przekroczyła 3 miliony złotych. Skoro jesteśmy przy taryfie to nie sposób nie wspomnieć o Metrobilecie, dzięki któremu zainteresowani w dobrej cenie mogą korzystać zarówno z połączeń autobusowych, tramwajowych, trolejbusowych, jak i kolejowych. W połowie grudnia sprzedaliśmy przeszło 9100 tych biletów – wymienia sukcesy z minionego roku w rozmowie przygotowanej przez biuro prasowe ZTM dyrektor Gutowska.
Szefowa górnośląsko–zagłębiowskiego organizatora transportu, który przed rokiem zastąpił w regionie KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry wymieniła też szereg innych zmian w tamtejszej komunikacji, np. darmowe przejazdy dla dzieci do 16. roku życia, czy rozwój aplikacji informacyjnych i infolinii. Wiele miejsca poświęciła technicznej i finansowej integracji trzech dotychczasowych organizatorów transportu.
W najbliższych miesiącach ZTM czekają kolejne wyzwania.
– Będziemy również kontynuować projekt obejmujący elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W 2019 r. zamontowano 60 tablic, z czego 30 zostało już odebranych. W kolejnych miesiącach oddane do użytku pasażerom zostanie kolejnych ponad 400 tablic. Dzięki nim, na najważniejszych przystankach na obszarze Metropolii, pasażerowie będą wiedzieć, za ile minut przyjedzie autobus, tramwaj lub trolejbus – wyjaśnia.
Mieszkańców aglomeracji czeka też kompletna reorganizacja siatki połączeń, z wyznaczeniem głównych linii autobusowych. – Mamy już przygotowaną koncepcję linii metropolitalnych oraz dowozowo-odwozowych, dzięki którym możliwe stanie się sprawne przemieszczanie się po całym obszarze Metropolii. Zadaniem linii metropolitalnych będzie obsługa najważniejszych w GZM obiektów oraz centrów miast. W tym celu wykorzystywane będą drogi szybkiego ruchu, co zapewni najkrótsze z możliwych czasy przejazdów. Natomiast linie dowozowo-odwozowe są projektowane na obszarach o mniejszym potencjalne społeczno-gospodarczym – tłumaczy Gutowska.
Dodaje jednak, że wdrożenie zmian może zająć „kilka-kilkanaście miesięcy”.