Na liście powstałych po podziale krajowego PKS-u przedsiębiorstw zdecydowanie wyróżnia się SPKS Dzierzgoń. Nieistniejący już przewoźnik miał swoją siedzibę w mieście zamieszkałym przez zaledwie ok. 5 tys. osób. Po upadku spółki mieszkańcy gminy mają problem z dotarciem do większych miast w regionie – przyznają lokalne władze.
Przemiany ustrojowe przełomu lat 80. i 90. przyniosły podział dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej na poszczególne przedsiębiorstwa stanowiące dotychczas oddziały przewoźnika. Jednym z najciekawszych podmiotów, jakie rozpoczęły wówczas samodzielną działalność, był PKS Dzierzgoń, który przyjął ostatecznie nazwę Samodzielne Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej. Jego siedziba mieściła się bowiem w mieście zamieszkałym przez zaledwie ok. 5 tys. osób, które stanowi siedzibę gminy miejsko-wiejskiej w powiecie sztumskim. Firma zakończyła jednak swoje istnienie latem 2018 r.
Jaki krajobraz po zniknięciu SPKS Dzierzgoń?
– Po rozwiązaniu SPKS w Dzierzgoniu linie zostały przejęte przez firmy PUH LatochaWielgłowy, AŻ Rydwan Malbork i Faster Olsztyn – mówi Katarzyna Czechowska z Urzędu Miejskiego w Dzierzgoniu. Do dziś przetrwała komunikacja firm Latocha i Faster, trzeci z przewoźników aktualnie nie prowadzi działalności na terenie gminy. Dodatkowo system transportowy uzupełniają linie użyteczności publicznej organizowane przez lokalny samorząd.
Przewozy mają charakter otwarty, ale oferta jest dostosowana do potrzeb uczniów i trudno uznać, że komunikacja UM Dzierzgoń ułatwia np. dojazd do pracy. – Przewoźnik jeździ na 30 liniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:35 do 16:25 – opisuje nasza rozmówczyni. Operatorem wszystkich połączeń jest wspominany już Faster, a magistrat finansuje kursy, korzystając z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W dni wolne nie przewidziano ani jednego odjazdu.
Są przystanki, ale nie ma dogodnych kursów
– Najważniejsze problemy komunikacyjne mieszkańców to zły dojazd do miasta Elbląg i innych dużych miejscowości – ocenia przedstawicielka UM Dzierzgoń. Przyznaje jednocześnie, że aktualnie gmina nie podejmuje dodatkowych działań w zakresie transportu publicznego. Jedną z ostatnich inwestycji w tym obszarze był zakup dwóch wiat przystankowych z funduszy sołeckich zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat.
– Na bieżąco remontujemy też przystanki w poszczególnych miejscowościach – zapewnia Katarzyna Czechowska. Z wielu z nich odjechać można jednak tylko raz dziennie w kierunku szkoły. W najbliższym czasie nie należy spodziewać się zmian w ofercie lokalnych autobusów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.