Kraków otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Dokument ma dać odpowiedź na pytanie, jaki środek transportu będzie dla Krakowa najlepszy. Zamówieniem zainteresowanych jest aż dziesięć pracowni projektowych.
Miasto Kraków prowadzi przetarg na studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. To efekt referendum sprzed kilku lat, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za budową metra.
Dokument ma na celu uszczegółowienie sformułowanych w dokumentach planistycznych kierunków rozwoju, tj. rozwoju infrastruktury szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, jego technologii, parametrów techniczno-funkcjonalnych i wynikających stąd niezbędnych nakładów finansowych na jego realizację i późniejszą eksploatację. Rozwiązanie, którego oczekuje Kraków, powinno zapewniać wysoką zdolność przewozową w rejonie występowania wąskich gardeł na sieci tramwajowej.
Analizy ruchu zostaną wykonane dla kilku wariantów przebiegu. Ponadto zamawiający oczekuje uwzględnienia co najmniej dwóch różnych opcji – etapowania budowy z połączeniem odcinka centralnego z istniejącą siecią tramwajową oraz funkcjonowania odcinka centralnego niezależnie od systemy tramwajowego. Autorzy mają też przeanalizować kwestie finansowe, ekonomiczne i środowiskowe, a następnie – na tej podstawie – zarekomendować wariant realizacji inwestycji. Więcej pisaliśmy o tym
tutaj.
Dzisiaj (5 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowało dziesięć dobrze rozpoznawalnych firm. Kraków budżet wycenił na 10 mln zł brutto. W kwocie tej zmieściły się trzy podmioty. Najtańszą ofertę złożyła brytyjska firma Ove Arup & Partners, która wyceniła dokument na 7 mln zł brutto. WYG International zażądał 9,138 mln zł brutto, natomiast ILF Consulting Engineers Polska – projektant warszawskiego metra – wartość oferty wycenił na 9,471 mln zł brutto. Powyżej budżetu znajdują się MGGP z Tarnowa (10,640 mln zł), Schuessler-Plan Ingenieurgesellschaft (10,886 mln zł) austriackie konsorcjum D2 Consult International i Nast Consutling ZG (11,033 mln zł), IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo (12,569 mln zł), TPF z Warszawy (13,407 mln zł), konsorcjum Ingerop Conseel & Ingenierie (13,524 mln zł), praski Metroprojekt (29,889 mln zł).
O wyborze zadecydują cena (60%), a także metoda wykonania części koncepcyjnej (4%), dodatkowe doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia - koordynator (18%), analityk ruchu (6%), specjalista w zakresie projektowania obiektów mostowych (6%), specjalista z zakresu geotechniki (6%).
Umowa ma zostać zrealizowana w ciągu 68 tygodni od jej podpisania, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r. – Umożliwiałoby to w latach 2020-2021 r., czyli jeszcze w tym budżecie unijnym, opracowanie projektu wykonawczego, a w nowym okresie programowania 2021-2027 realizację tego przedsięwzięcia – mówi Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich.