Partnerzy serwisu:
Mobilność

E-hulajnogi – lepiej schodzić im z drogi!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
E-hulajnogi – lepiej schodzić im z drogi!
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl
Są coraz popularniejsze, a więc i miasta mają z nimi coraz więcej problemów. Mogą stanowić poważne zagrożenie dla pieszych i innych pojazdów, a ich kierowcy bardzo często ignorują powszechnie działające w całym kraju przepisy. Jak w praktyce wyglądają statystyki wypadków z udziałem hulajnóg?

W Polsce korzystanie z hulajnóg elektrycznych, w tym tych dostępnych w systemach sharingowych, jest regulowane ogólnokrajowymi przepisami, które weszły w życie 20 maja 2021 roku w ramach nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Wówczas to uznano hulajnogę elektryczną za odrębny typ pojazdu i przypisano jej konkretne zasady użytkowania, zarówno w kontekście infrastruktury drogowej, jak i wieku użytkownika (osoba poniżej 18. roku życia musi posiadać kartę rowerową, a dzieci do lat 10 nie mogą poruszać się hulajnogą elektryczną po drogach publicznych, nawet pod opieką dorosłych) oraz jego obowiązków. Dzięki temu ujednolicono zasady poruszania się hulajnogami w całym kraju, co miało na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Przepisy przepisami, a w praktyce zawsze możemy spodziewać się nieszczęśliwych wypadków. I wygląda na to, że tych z udziałem hulajnóg jest całkiem sporo…

E-hulajnogi w (niechlubnych) statystykach

Jak poinformował nas Referat Prasowy Straży Miejskiej m.st. Warszawy:

– Wszelkie wypadki drogowe z udziałem pojazdów, w tym hulajnóg, są zgodnie z kompetencjami przekazywane policji. W przypadku takiego zdarzenia drogowego strażnicy miejscy mogą podjąć działania związane z ratowaniem zdrowia lub życia oraz zabezpieczeniem miejsca zdarzenia oraz zgromadzeniem danych sprawców i świadków zdarzenia. Rejestrację takich wypadków prowadzi natomiast policja.

Aby unaocznić, że problem istnieje i należy dalej myśleć o jego rozwiązaniu, przedstawiamy zatem statystyki wypadków z udziałem hulajnóg dotyczące Warszawy oraz całego kraju, przygotowane zarówno przez Wydział Prasowo-Informacyjny w Biurze Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji jak i Wydział Komunikacji Społecznej Komendy Stołecznej Policji:




O dziwo, statystyki warszawskie nie robią wrażenia na tle tych podsumowujących zdarzenia drogowe z terenu całej Polski – czego można by się spodziewać ze względu na rozmiar aglomeracji warszawskiej i ogromną liczbę użytkowników jednośladów – zarówno prywatnych jak i wynajmowanych. Z czego to wynika? Trzeba by zapewne wykonać w tej kwestii szczegółowe badania, ale zawsze możemy zastanawiać się nad dostępnością infrastruktury rowerowej, czy bojaźnią użytkowników hulajnóg przed egzekucją przepisów, a co za tym idzie częstym mijaniem patrolów policji czy straży miejskiej podczas przejażdżki.

Może też po prostu Warszawiacy, jak to w miejskiej dżungli, mają tak wyostrzone zmysły, że wyczuwają potencjalne zagrożenie na kilometr? To oczywiście żarty. Warto jednak spojrzeć na statystyki z terenu całej Polski i zauważyć, że zdarzenia z udziałem hulajnóg nie są wcale rzadkie, a biorąc pod uwagę, że jednak większość z nich musi dotyczyć e-hulajnóg (ze względu na ilość użytkowanych pojazdów prywatnych i wypożyczanych), tym bardziej skłania to do refleksji i uświadamia, że droga do bezpieczeństwa w tej kwestii jest jeszcze długa.

Poziom bezpieczeństwa spada?

Powyżej przedstawione statystyki to jednak nie cały obraz sytuacji… Najlepiej sprawę obrazuje fakt, że ilość wypadków z udziałem hulajnóg z roku na rok rośnie. Warto też wziąć pod uwagę, że na pewno nie wszystkie wypadki są zgłaszane (być może nawet większość). Autorka niniejszego artykułu sama brała udział w jednym (na prywatnej hulajnodze), który skończył się na szczęście na kilku siniakach i przeprosinach oraz zwrocie pieniędzy za podarte spodnie – wszystko z winy nieuważnego kierowcy przy przejściu dla pieszych, ale i z winy autorki, że z hulajnogi przed przejściem nie zeszła.

Ostatecznie więc wiele jeszcze jest w kwestii bezpieczeństwa do zrobienia. Kluczowa będzie w tym edukacja oraz nakładane na użytkowników hulajnóg (oraz na firmy je wypożyczające) ograniczenia – o ich egzekwowaniu już nie wspominając.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5