Partnerzy serwisu:
Mobilność

E-hulajnogi w Krakowie – jak miasto radzi sobie z operatorami i użytkownikami?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
E-hulajnogi w Krakowie – jak miasto radzi sobie z operatorami i użytkownikami?
fot. UM Kraków
Kraków, jak wiele innych dużych miast, staje przed wyzwaniem związanym z dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-hulajnóg. Te nowoczesne środki transportu oferują mieszkańcom i turystom możliwość szybkiego, efektywnego przemieszczania się po mieście, zwłaszcza w centralnych rejonach. Jednak korzystanie z hulajnóg elektrycznych wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych zasad, które mają na celu utrzymanie porządku w przestrzeni publicznej.

W Krakowie funkcjonuje kilku operatorów oferujących krótkoterminowy wynajem hulajnóg elektrycznych. Użytkownicy mogą łatwo wypożyczyć pojazd za pośrednictwem aplikacji mobilnych, a dzięki temu poruszać się po mieście w sposób szybki i sprawny. Wymaga to jednak od osób korzystających z hulajnóg przestrzegania kilku kluczowych zasad, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz komfortu innych użytkowników przestrzeni publicznej.

Współpraca miasta z operatorami

Miasto Kraków zawarło umowy z firmami zajmującymi się wynajmem hulajnóg elektrycznych, w których operatorzy zobowiązali się do przestrzegania ustalonych zasad, a także do finansowania utrzymania porządku w obszarach, w których hulajnogi są dostępne do wynajmu. Jak poinformował nas przedstawiciel UM Kraków, obecnie obowiązujące umowy zostały przedłużone aneksami w połowie 2023 roku, a ich ustalenia pozostają w mocy na dzień dzisiejszy. Jednym z zawartych w nich wymogów jest opłacanie przez operatorów przestrzeni miejskiej, na której hulajnogi mogą być pozostawione po zakończeniu podróży. W Krakowie wyznaczone zostały specjalne punkty mobilności, w których użytkownicy mogą zostawić hulajnogę po zakończeniu jazdy. Takich punktów w centrum Krakowa jest już ponad 300, a ich liczba wciąż rośnie. Operatorzy są zobowiązani do sprawiedliwego podziału miejsc parkingowych, w zależności od liczby dostępnych hulajnóg w danym obszarze.

Dodatkowo, operatorzy muszą ponosić koszty relokacji pojazdów, które zostały pozostawione poza wyznaczonymi punktami mobilności. Jeśli użytkownik nie zaparkuje hulajnogi we wskazanym miejscu, firma odpowiedzialna za danego operatora musi zorganizować jej przewóz lub przeniesienie na właściwy punkt. Koszty tej usługi są również pokrywane przez operatorów.

Parkowanie w Krakowie – regulacje i zasady oraz relokacje

Miasto umożliwia również mieszkańcom zgłaszanie przypadków niewłaściwego parkowania hulajnóg. W przypadku stwierdzenia, że pojazd znajduje się poza wyznaczonym punktem mobilności, można wysłać zdjęcie oraz opis lokalizacji na adres mailowy hulajnogi@ztp.krakow.pl. Zgłoszenia powinny być przesyłane niezwłocznie po zauważeniu porzuconego pojazdu, aby odpowiednie służby mogły podjąć szybkie działania. Celem jest usunięcie hulajnogi w ciągu maksymalnie dwóch godzin od przyjęcia zgłoszenia. Miasto Kraków zapewnia, że w 2024 roku zrealizowano aż 15 139 relokacji, a całkowity koszt tej usługi wyniósł 166 285,26 złotych brutto.

W Krakowie obowiązują także zasady dotyczące parkowania hulajnóg poza wyznaczonymi punktami mobilności. W pozostałych częściach miasta, gdzie obowiązują ogólne przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, użytkownicy powinni przestrzegać standardowych zasad parkowania, aby nie utrudniać ruchu ani nie blokować przejść dla pieszych. Jak wskazuje Zarząd Transportu Publicznego, parkowanie hulajnóg w obrębie ścisłego centrum jest regulowane przez system obowiązkowych punktów mobilności, do których dostęp mają tylko użytkownicy aplikacji operatorów.

Relokacja porzuconych hulajnóg to jedno z najważniejszych zadań, które wykonują firmy odpowiadające za wynajem tych pojazdów. Zgłoszone przez mieszkańców przypadki niewłaściwego parkowania są traktowane priorytetowo, a hulajnogi są szybko przenoszone na wyznaczone punkty. Miasto Kraków informuje, że koszty relokacji porzuconych hulajnóg ponoszą operatorzy, którzy są odpowiedzialni za ich transport do odpowiednich punktów mobilności.

Zgodnie z przepisami, mandaty za niewłaściwe parkowanie hulajnóg trafiają do użytkowników, a nie operatorów. Jednak to właśnie operatorzy ponoszą odpowiedzialność za ewentualne koszty związane z relokacją hulajnóg, które zostały pozostawione poza wyznaczonymi punktami. Jak potwierdza Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, operatorzy odpowiadają za wszelkie koszty związane z relokacją hulajnóg w obrębie ścisłego centrum miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Paulina Piziorska 28 lutego 2025

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Zobacz również:

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Mobilność

Hulajnogi po warszawsku – plany urzędników a rzeczywistość

Paulina Piziorska 28 lutego 2025

Lime kończy sezon

Mobilność

Lime kończy sezon

Lime 16 grudnia 2024

E-hulajnogi Lime wracają nad polskie morze

Mobilność

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5