Przyglądamy się specyfikacji przetargowej nowych tramwajów dla Elbląga. Miasto kupuje 10 wagonów o długości do 24 metrów, a więc znacznie dłuższych niż ostatnie zakupy. Tramwaje mają zabierać na pokład 120 pasażerów i być częściowo lub w pełni niskopodłogowe.
Elbląg rozpisał
długo oczekiwany przetarg na dostawę nowych tramwajów. Miasto kupuje 10 wagonów o długości (mierzonej razem ze zderzakami) od 19 do 24 metrów. Tramwaje mają być fabrycznie nowe, wieloczłonowe i jednokierunkowe. Ponadto założono, że pojazdy będą częściowo lub w pełni niskopodłogowe. Szerokość wagonów ma mieścić się w przedziale 2,3-2,4 metra a ich wysokość przy złożonym odbieraku prądu nie może być większa niż 3,75 metra.
Jak to jest z tą podłogą?
W specyfikacji zapisano, że tramwaje “muszą posiadać niską podłogę”. Udział niskiej podłogi nie może być mniejszy niż 80% całkowitej powierzchni podłogi dla pasażerów stojących, w której należy uwzględnić miejsce dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Do powierzchni niskiej podłogi nie wlicza się powierzchni przeznaczonej dla miejsc siedzących dla pasażerów.
Elbląg zaznacza, że przez niską podłogę należy rozumieć podłogę o wysokości od główki szyny nie większej niż 35 cm w strefie drzwiowej, 48 cm w strefie nad wózkami oraz 37,5 cm dla pozostałych stref. Co istotne, przejście między poszczególnymi strefami niskiej podłogi musi być bezstopniowe i zapewniające bezpieczeństwo pasażerom. Wysokość wejścia do tramwaju poza strefą niskiej podłogi nie może być wyższa niż 45 cm od główki szyny.
Na obu końcach tramwaju, nad wózkami jezdnymi, dopuszcza się podłogę na wysokości większej niż 48 cm od główki szyny. Przejście z części niskopodłogowej do części skrajnej (nad wózkami jezdnymi) może być wykonane w postaci stopnia (stopni).
120 pasażerów i co najmniej czworo drzwi
Tramwaje mają zabierać na pokład co najmniej 120 pasażerów, przy normie 0,2 m2 na jedno miejsce stojące. Pojazdy mają mieć co najmniej czworo drzwi, które mają być umiejscowione w taki sposób, żeby umożliwiać sprawną wymianę pasażerską. W części przestrzeni pasażerskiej tramwaju preferowane są drzwi dwuskrzydłowe (dopuszcza się zastosowanie drzwi pierwszych i ostatnich jako drzwi jednoskrzydłowe). Szerokość drzwi dwuskrzydłowych to 1,3 metra. Wszystkie drzwi mają mieć charakter odskokowo-przesuwny na zewnątrz wagonu.
Wagony będą ogrzewane oraz klimatyzowane, a pasażerowie będą mogli w nich skorzystać z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych, będzie też monitoring wizyjny. W niskopodłogowej części tramwaju mają znajdować się miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich/osób z wózkami dziecięcymi. Ponadto na wysokości drugich drzwi założono montaż rozkładanej rampy dla wózków. Producent ma przygotować miejsca pod montaż kasowników, biletomatu oraz tablic informacyjnych.
Miasto preferuje, że nowe tramwaje były wyposażone w wózki skrętne, o nieograniczonym obrocie w zakresie pokonywania łuków torowych występujących w infrastrukturze Elbląga.
30-letnia żywotność i aerodynamiczna sylwetka
Wagony mają mieć co najmniej 30-letnią żywotność gwarantującą przejechanie minimum 60 tysięcy kilometrów rocznie. Ponadto pojazdy mają być zdolne do pokonywania wzniesień (zjazdy i wjazdy) o pochyleniu do 6% w pełnym obciążeniu. Maksymalna prędkość, do jakiej mają rozpędzać się tramwaje to 70 km/h.
Tramwaj musi posiadać możliwość samodzielnego opuszczenia skrzyżowania przy braku napięcia w sieci trakcyjnej lub zjazdu z izolatora sieci trakcyjnej, wykorzystując baterię akumulatorów. W takim przypadku musi mieć zdolność pokonania odcinka torów długości minimum 30 m na odcinku prostym i na łuku o minimalnym promieniu 25 m, przy napełnieniu tramwaju nie mniejszym niż 75% pojemności całkowitej. Układ jazdy z baterii akumulatorów musi być możliwy do załączenia przez prowadzącego pojazd przy użyciu jednego przycisku lub przełącznika, ze stanowiska motorniczego.
Nadwozie tramwaju musi mieć “nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje, z uwzględnieniem wkomponowania w sylwetkę okien i drzwi”. Zarówno oświetlenie wewnętrzne jak i zewnętrzne ma zostać wykonane w technologii LED.
Dwa lata na dostawy
W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat wyprodukowali i dostarczyli co najmniej dwa fabrycznie nowe, całkowicie lub częściowo niskopodłogowe tramwaje wieloczłonowe, z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym, na które została uzyskana homologacja w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Realizacja umowy ma zająć 24 miesiące. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60% oraz okres gwarancji na kompletny tramwaj bez limitu kilometrów - 40%. Minimalny okres gwarancji na cały tramwaj to 24 miesiące, jednak zaproponowanie takiego okresu będzie skutkowało otrzymaniem 0 punktów przed oferenta. Maksymalną liczbę punktów w tej kategorii otrzymają producenci oferujący co najmniej 72-miesięczną gwarancję.
Zakup ma zostać dofinansowany ze środków z programu
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. W ramach tych środków miasto
zmodernizuje też kolejne odcinki torowisk oraz rozbuduje tory odstawcze na zajezdni tramwajowej przy Browarnej.Ostatnie zakupy kilka lat temu
Ostatni zakup nowych tramwajów dla Tramwajów Elbląskich miał miejsce kilka lat temu,
kiedy miastu udało się nabyć pięć jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów dostarczonych przez Modertrans. Zakup 10 nowych, długich tramwajów będzie więc dla Elbląga swego rodzaju rewolucją.