Przed Elblągiem historyczna chwila. Miasto po raz pierwszy może skorzystać ze środków unijnych z programu Polska Wschodnia, z których w regionie dotychczas czerpał wyłącznie Olsztyn. Miasto zapowiada, że środki przeznaczy na inwestycje tramwajowe i zakup taboru. Wcześniej Elbląg na ten cel starał się o rządowe dofinansowanie, którego ostatecznie nie uzyskał.
Elbląg po raz pierwszy może skorzystać w trybie niekonkurencyjnym ze środków unijnych programu Polska Wschodnia. Miastu przyznano pulę środków w wysokości 30 mln euro, czyli ok. 130 mln zł. Wiadomo już, że Elbląg będzie chciał z nich skorzystać i zapowiada tramwajowe inwestycje.
– Przewidujemy zgłosić do dofinansowania projekt dotyczący przebudowy istniejących odcinków trakcji tramwajowej oraz zakup niskowejściowego taboru tramwajowego – wyjaśnia Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Elbląga. Przedstawiciel miasta nie zdradza jednak szczegółów planowanych inwestycji. – Efektem inwestycji będzie polepszenie parametrów jezdnych istniejących torów i rozjazdów oraz zwiększenie pojemności wagonów – dodaje.
Mimo braku szczegółów, można założyć, że Elbląg prawdopodobnie przy pomocy środków unijnych sfinansuje zakupy tramwajów, które planowane są już od 2022 roku. Wówczas miasto złożyło wniosek o pozyskanie funduszy z Polskiego Ładu na 9 sztuk nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego, częściowo niskopodłogowego. Elbląg starał się dokładnie o 30 mln zł dofinansowania. Ponadto gmina musiała zapewnić 15-procentowy wkład własny dla wnioskowanej kwoty, czyli 5 mln zł. Ostatecznie jednak tych środków nie Elbląg nie otrzymał.
Przypomnijmy, że ostatnie zakupy taboru tramwajowego Elbląg zrealizował w kwietniu 2021 roku. Wówczas
dotarł ostatni z zamówionych łącznie pięciu krótkich tramwajów Modertransu. Zakup był o tyle wyjątkowy, że był to pierwszy przetarg w Polsce, gdzie dostarczono tramwaje jednoczłonowe z niską podłogą. Pierwszy, 14,5-metrowy tramwaj Moderus MF 09 AC, rozpoczął eksploatację 10 lutego 2020 r.