Tramwaje Elbląskie sprowadziły już pierwszy z trzech zakupionych wagonów typu M8C. Nie będą one modernizowane przed wyjazdem na linie, ale przewoźnik rozważa ich generalny remont w przyszłości. Dostawy taboru używanego ma przybliżyć przedsiębiorstwo do wycofania wagonów 805Na.
Elbląg odnowi swój park taborowy dzięki zakupom tramwajów używanych. Do zajezdni spółki Tramwaje Elbląskie trafił pierwszy wagon M8C z niemieckiego Mülheim an der Ruhr w Zagłębiu Ruhry. To wagon z 1976 r. od nowości eksploatowany przez przedsiębiorstwo Mülheimer VerkehrsGesellschaft mbH. Trzyczłonowy pojazd zmodernizowany przed szesnastoma laty z typu M8S dotarł do Elbląga dokładnie przed tygodniem.
Modernizacja odłożona w czasieJak informuje przewoźnik, wkrótce w mieście pojawi się więcej podobnych pojazdów. – Na razie sprowadzony został jeden wagon, a w kwietniu tego roku przyjadą jeszcze dwa następne tego samego typu. Łącznie zakupiliśmy trzy wagony – mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Tramwajów Elbląskich. Do Elbląga trafią wozy nr 274 i 276. Ich modernizację przeprowadzono odpowiednio w roku 1999 i 2001. Oba wyprodukowano również w 1976 r.
Tramwaje Elbląskie zapowiadają, że tramwaje z Niemiec nie będą gruntownie remontowane przed wyjazdem w trasy. – Nie posiadamy obecnie środków finansowych na ten cel – tłumaczy przedstawiciel spółki. – Wykonane zostaną tylko niezbędne prace umożliwiające skierowanie wagonu do ruchu: badanie rozszerzone wagonu, zainstalowanie systemu Elbląskiej Karty Miejskiej i kasowników elektronicznych, zmiana oznaczeń i piktogramów, drobne naprawy, zmiana biegunowości itp. – wylicza.
805Na do gruntownego remontu lub wymianyPrzewoźnik nie wyklucza jednak przeprowadzenia modernizacji M8C w przyszłości. Możliwości, jakie stwarza jej wykonanie, miały być zresztą jednym z powodów ich zakupu. Inne to atrakcyjna cena tych wycofanych z ruchu w Mülheim pojazdów, ich komfort jazdy oraz poziom techniczny wagonów. Konstrukcja M8C sprawdziła się już w polskich warunkach w Łodzi, gdzie tramwaje tego typu stały się podstawą organizacji komunikacji zastępczej na czas dużych inwestycji infrastrukturalnych. Tamtejsze MPK przeprowadziło też
gruntowną modernizację jednego z pojazdów, w ramach której uzyskano część niskopodłogową.
Sprowadzenie tramwajów używanych ma pozwolić na powolne wycofywanie z ruchu wymagających dużych inwestycji tramwajów 805Na. – Tramwaje Elbląskie eksploatują 15 wagonów tego typu, które należałoby w najbliższych latach zmodernizować albo zastąpić innymi wagonami. Nie da się w nich uzyskać chociażby części niskiej podłogi, więc wybór pozostaje jednoznaczny: zakupy – ocenia Ryszard Murawski. Jak zaznacza jednak zastępca dyrektora TE, spółka nie ma obecnie środków finansowych na pozyskanie wagonów fabrycznie nowych.