Właściwie całość sieci tramwajowej w Elblągu jest już po przebudowie. Nie można tego powiedzieć jednak o odcinku torowiska wzdłuż ulic Królewieckiej i Marymonckiej. To w zasadzie ostatni fragment czekający na naprawę. Przeszkodą są na razie środki, których Elbląg w chwili obecnej nie posiada. Mimo wszystko, miasto zapowiada, że ruch po linii będzie utrzymywać.
Elbląg konsekwentnie modernizuje i rozwija własną sieć tramwajową. Właściwie całość torowiska jest już po przebudowie. Pozostał praktycznie ostatni duży fragment sieci wzdłuż ulic Królewieckiej i Marymonckiej. Niestety, stan techniczny torów i sieci trakcyjnej kwalifikuje ten odcinek do prędkiej modernizacji. Jak wyjaśnia spółka Tramwaje Elbląskie, w torowisku występują zużycia pionowe i boczne szyn, mocowań szyn do odwadniania wzdłużnego i częściowo wyeksploatowane rozjazdy.
Problemem jest także niezachowana skrajnia budowli, gdyż nie jest zachowana właściwa odległość torowiska od jezdni. „Istotną sprawą występującą na górnym odcinku ul. Królewieckiej są trzy przystanki dla pasażerów, które umożliwiają wsiadanie do wagonu tylko z jezdni. Jest to bardzo niebezpieczne dla pasażerów” – podkreśla spółka. Jak podaje dalej, w przypadku stanu sieci trakcyjnej, pojedyncze słupy podtrzymujące druty są już zakwalifikowane do wymiany. Mimo wszystko dla obecnego obciążenia ruchem oraz rodzaju taboru układ zasilania jest wystarczający.
Z torowiska wzdłuż ulic Królewieckiej i Marymonckiej korzysta linia nr 2, która łączy południową część miasta oraz dworzec kolejowy i autobusowy z Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym, Centrum Rekreacji Wodnej „Dolinka”, Zespołem Szkół Gospodarczych, a także parkiem leśnym Bażantarnia. „Popularność tej linii wzrasta wraz z nastaniem sezonu letniego” – przekazuje spółka Tramwaje Elbląskie. Na razie utrzymanie
Jak przekazują Tramwaje Elbląskie, w poprzednich latach ograniczano się wyłącznie do drobnych prac, jak wymiana torowiska na przejazdach torowo-drogowych w okolicach skrzyżowań Królewiecka-Moniuszki i Królewiecka-Kopernika. Dokonano również wymiany wyeksploatowanych 4 sztuk słupów trakcyjnych. „Są to działania pozwalające utrzymać dalszą eksploatację wagonów na trasie” – mówi spółka. Jak podkreśla, w dalszym ciągu wykonuje normalną pracę utrzymaniową torowisk i sieci. Przy okazji realizacji nowego odcinka sieci na ul. 12 Lutego, poprawiono nieco układ zasilania odcinka, gdyż przesunięto punkt zasilający ok. 1 km w kierunku ul. Marymonckiej. Na przeszkodzie skromny budżet
Wiadomo jednak, że bieżące utrzymanie w pewnym momencie może nie wystarczyć. Miasto zdaje sobie z tego sprawę. W Elblągu obowiązuje „Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego” dla gminy Miasta Elbląg na lata 2017–2030, który zakłada sukcesywną, kompleksową modernizację tras tramwajowych. – Z uwagi na ograniczenia finansowe budżetu miasta oraz spółki Tramwaje Elbląskie nie ma konkretnego terminu modernizacji trasy wzdłuż ulic Królewieckiej i Marymonckiej – wyjaśnia Joanna Urbaniak, rzeczniczka prasowa miasta. Podkreśla jednak, że spółka Tramwaje Elbląskie będzie starała się w kolejnych latach wykonywać w ramach posiadanych środków prace utrzymaniowe tak, aby eksploatacja odbywała się w sposób bezpieczny dla pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.