ZKM w Elblągu rozpisał nowy przetarg na obsługę komunikacyjną przez siedem lat z wykorzystaniem co najmniej 16 autobusów. Poprzednio organizator nieskutecznie próbował udzielić zamówienia lokalnemu PKS-owi, którego oferta – po odwołaniach konkurencji – musiała zostać odrzucona.
Przedmiotem przetargu jest świadczenie usług przewozowych w okresie od dnia 1 kwietnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. Szacowana liczba wozokilometrów to 6 750 000 wzkm w całym okresie trwania zamówienia (bez zjazdów i wyjazdów). W pierwszym roku umowy liczbę wzkm określono na 750 tys.
Do wykonywania usługi potrzeba 16 autobusów. Wykonawca musi posiadać co najmniej dwa autobusy rezerwowe. Zamawiający nie dopuszcza świadczenia usług przewozowych autobusami wyprodukowanymi przed rokiem 2020. W przypadku, gdy wykonawca zamierza świadczyć usługi nowymi autobusami wyprodukowanymi w roku 2021, zamawiający do czasu wprowadzenia nowych autobusów – nie później jednak niż w terminie 10 miesięcy od dnia podpisania umowy – zezwala na realizację usług przewozowych autobusami zastępczymi. Nowe autobusy muszą mieć co najmniej 11,5 m długości, mieścić 85 pasażerów, w tym co najmniej 20% na miejscach siedzącyhc.
Termin składania ofert mija 29 grudnia. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat wykonywały usługi przewozu osób w komunikacji miejskiej o łącznej liczbie co najmniej 2 mln wzkm. Co najmniej jedna usługa musiała obejmować trzy linie. Zamawiający wymaga, aby wykonawca posiadał zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w zakresie przewozu osób lub licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. Ponadto wykonawca musi posiadać ubezpieczenie OC na kwotę min. 500 tys. zł, a także środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 11,5 mln zł. O wyborze decyduje cena.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany zakresu rzeczowego przedmiotu zamówienia w związku z koniecznością obsługi imprez masowych lub organizacją komunikacji specjalnej, zlecania doraźnych dodatkowych przewozów wynikających z potrzeby organizacji komunikacji zastępczej za wyłączone odcinki tras, w związku z doraźnymi remontami dróg i torowisk lub w związku z występującymi utrudnieniami w ruchu spowodowanymi awariami układu sieci drogowej i torowisk oraz wzmożonych przewozów pasażerskich w okresie Wszystkich Świętych lub z innych przyczyn uniemożliwiających funkcjonowanie komunikacji miejskiej zgodnie z zaplanowanym rozkładem jazdy, dokonywania zmian w rozkładach jazdy (w tym zmiany tras przebiegu linii, numeru linii, lub uruchomienia nowych wariantów tras) i wynikających z nich zmian obsad taborowych i ilości wzkm, zawieszenia lub likwidacji linii, jeżeli konieczność dokonania zmian będzie wynikała z prowadzonych przez zamawiającego obserwacji i badań marketingowych rynku komunikacji miejskiej lub innych przyczyn, których zamawiający nie mógł przewidzieć w chwili zamówienia. Powyższe może skutkować zmniejszeniem bądź zwiększeniem liczby wzkm o 10%, przy czym w okresie realizacji zamówienia łączne zmniejszenie ilości wzkm nie może przekroczyć 20 %, a zwiększenie 10 % ogólnej liczby wzkm, zaplanowanych do wykonania w ramach zamówienia.
To już kolejny przetarg na ten pakiet usług. Poprzedni wygrał PKS w Elblągu, oferując wykonanie zamówienia za 44,380 mln zł brutto. Arriva Bus odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając przewoźnikowi rażąco niską cenę. Izba w sierpniu przychyliła się do tych zastrzeżeń, wskazując, że oferta została sporządzona w sposób nierzetelny i wykonawca nie obronił wartości wskazanych w ofercie dot. zatrudnienia, amortyzacji pojazdów, kosztów napraw czy podatków i opłat. W efekcie ZKM
unieważnił przetarg w tej części, gdyż po odrzuceniu oferty PKS-u pozostałe oferty przewyższały zaplanowany budżet.