Elbląg, jak pisaliśmy, dostał niedawno dofinansowanie unijne na kolejny etap projektu komunikacyjnego, zakładającego m.in. dostawę kolejnego jednoczłonowego, częściowo niskopodłogowego tramwaju. Miasto rozpisało już przetarg na dostawy nowego pojazdu.
Przedmiotem zamówienia jest zakup jednego nowego wagonu tramwajowego. Długość jednoczłonowego pojazdu określono na 14-15,5 m, szerokość na 2,3-2,4 m, a udział niskiej podłogi na co najmniej 30% powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących, z wejściem na wysokości 375 mm i miejscem dla dwóch wózków inwalidzkich. Wagon powinien pomieścić co najmniej 26 pasażerów siedzących i 65 stojących. Wymagane są okna uchylne. Część pasażerska musi posiadać „skuteczne układy ogrzewania i wentylacji”, natomiast w kabinie motorniczego przewidziano dodatkowo urządzenia klimatyzacyjne. W tramwaju powinny być trzy pary drzwi, które będą otwierać się na zewnętrz. Pojazd oczywiście musi być wyposażony w porty USB do ładowania urządzeń przenośnych oraz monitoring.
Tramwaj ma być napędzany silnikiem prądu przemiennego i wyposażony w dwa jednakowe wózki obrotowe, a także stanowisko sterownicze do manewrowania z tyłu wagonu. Układ napędowy musi umożliwiać rekuperację energii elektrycznej. Pożądane jest też, by pojemność baterii akumulatorowych, w które wyposażony ma być tramwaj, była wystarczająca dla zasilania „obwodów sterowania i pomocniczych w stopniu umożliwiającym dokonanie bezpiecznego zjazdu w czasie 60 min.”Wymagany jest wykonanie szkieletu nadwozia w konstrukcji stalowej spawanej ze stali konstrukcyjnej, zabezpieczonej przed korozją. Nadwozie tramwaju musi mieć „nowoczesną sylwetkę, posiadającą aerodynamiczne kształty i estetycznie dobrane proporcje, z uwzględnieniem wkomponowania w sylwetkę okien i drzwi”.
Wartość zamówienia szacowana jest na 2,72 mln zł netto. W jego skład wchodzi dostawa specjalistycznego wyposażenia obsługowego tramwaju, pakietu naprawczego oraz szkolenie pracowników. Zwycięzca musi dostarczyć w ramach zamówienia samochód pogotowia technicznego.
Termin składania ofert mija 24 września. O wyborze zdecydują cena (60%), parametry techniczno-użytkowe w postaci nacisku na oś (10%) oraz gwarancja (30%). Na realizację przeznaczono 24 miesiące. Wymagana jest 36-miesięczna gwarancja na cały tramwaj, 84 miesięcy na powłoki lakiernicze.
Faworytem przetargu jest Modertrans, który jako jedyny startował w dwóch poprzednich przetargach na dostawy łącznie czterech wagonów tego typu.
Pierwszy pojazd z poprzednich umów ma być gotowy na przełomie roku. Elbląg jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup nietypowych jak na Polskę tramwajów jednoczłonowych z niską podłogą.