Elbląg zawarł już umowę z poznańskim Modertransem na dostawę trzech nowych, jednoczłonowych, niskopodłogowych tramwajów. Jak będą wyglądały tajemnicze pojazdy, których w Polsce nikt dotąd nie zamawiał, wciąż nie wiadomo.
W środę 21 czerwca Elbląg zawarł umowę na dostawy trzech nowych tramwajów. Co nietypowe, jednokierunkowe pojazdy mają być jednoczłonowe, a ich długość określono na 14-15,5 m. Wymagany udział części niskopodłogowej to co najmniej 30% w stosunku do powierzchni dla osób stojących. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj. Jedynym oferentem był Modertrans, który
zaoferował pojazdy za ok. ok. 7 mln zł brutto. Wartość jednego tramwaju to 2,275 mln zł brutto.
– W historii naszej firmy pięciokrotnie zwiększyliśmy moce produkcyjne. Wśród naszych realizacji jest również modernizacja elbląskich tramwajów M8C. Natomiast nowe wyprodukowane dla Elbląga tramwaje będą odpowiadać potrzebom miasta, będą to tramwaje częściowo niskopodłogowe i odpowiedniego koloru – opisywali przedmiot zamówienia szefowie firmy Modertrans.
Do tej pory nikt takich tramwajów – jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych – w Polsce nie zamawiał. Elbląg przypomina, że takie pojazdy z powodzeniem są eksploatowane w innych krajach, np. w Czechach. Wciąż nie wiadomo, jak będą wyglądały nowe tramwaje – zgodnie ze specyfikacją zamówienia w ciągu 30 dni od podpisania umowy wykonawca
ma dostarczyć zdjęcie, rysunek lub wizualizację obrazujące wygląd wewnętrzny i zewnętrzny wagonu, widok zagospodarowania kabiny motorniczego z pulpitem pokazującym rozmieszczenie urządzeń sterowania i sygnalizacji, a także kartę wstępnej charakterystyki oferowanego tramwaju obejmującą najważniejsze parametry charakteryzujące wagon.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie unijne na zakup tych tramwajów. – Przygotowujemy się do startu w konkursie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, chcemy złożyć kompleksowy wniosek na zakup nowych tramwajów i modernizację infrastruktury. Ponadto w chwili obecnej miasto realizuje budowę torowiska przy ulicy Grota Roweckiego i 12 Lutego. Dzięki tym inwestycjom będziemy mogli poprawić komunikację w Elblągu, łatwiej i szybciej skomunikować północne i południowe części miasta – mówił Witold Wróblewski, prezydent miasta. – Podpisywana umowa to działanie wyprzedzające, jeszcze przed ogłoszeniem wyników konkursu unijnego chcemy być już gotowi na zakup nowego taboru – dodał prezydent.
Projekt unijny, który Elbląg chce realizować, obejmuje także
modernizację infrastruktury technicznej na terenie zajezdni w zakresie budowy hali wraz z torami wjazdowo-wyjazdowymi. Kolejne zadanie to
przebudowa węzła przy dworcu.