Partner serwisu
Przestrzeń

Elbląg zaprojektuje modernizację linii do Druskiej czy rozbudowę zajezdni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Elbląg ma umowy na wykonanie projektów modernizacji torowisk oraz rozbudowy zajezdni tramwajowej o nowe tory odstawcze. Miasto planuje zmodernizować ciąg torów od Placu Słowiańskiego do Polnej czy też odcinek za dworcem, w kierunku pętli Druska. Poza tym Elbląg chce też kupić 10 nowych tramwajów.

Na naszych łamach informowaliśmy już o wyborze najkorzystniejszych ofert w przetargu na wykonanie szeregu dokumentacji projektowych dotyczących modernizacji kilku odcinków elbląskiej sieci tramwajowej oraz wykonania projektu rozbudowy zajezdni tramwajowej przy Browarnej o nowe tory odstawcze wraz z siecią trakcyjną. Teraz samorząd podpisał umowy na wykonanie wspomnianych dokumentów.

Progreg zaprojektuje trzy zadania

Firma Progreg wykona dokumentację dla trzech odcinków torowisk. Są to - przebudowa torowiska tramwajowego wraz z konstrukcją i nawierzchnią drogową na skrzyżowaniu ulicy Płk. Stanisława Dąbka z al. Józefa Piłsudskiego w Elblągu, przebudowa trasy w Al. Grunwaldzkiej w Elblągu od ul. 3 Maja do ul. Polnej oraz torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. 1 Maja w Elblągu od ul. Pl. Słowiańskiego do Pl. Konstytucji.

Wartość podpisanych umów wynosi 436 650 zł.

Przejazd i tory na al. Grunwaldzkiej

Pierwsze ze wspomnianych zadań dotyczy odcinka o długości około 61 mtp. Torowisko ma być wykonane jako bezpodsypkowe – z zastosowaniem prefabrykowanych płyt, z wibroizolacją i odwodnieniem. Przewidziano też zmiany w zakresie ruchu drogowego. Założono umożliwienie jazdy na wprost z dwóch pasów na wlotach ul. Dąbka, wprowadzenie wyspy środkowej kanalizującej ruch, zmianę lokalizacji przystanków tramwajowych z ich przesunięciem za skrzyżowanie, podłączenie sterownika sygnalizacji do systemu miejskiej sieci światłowodowej w celu umożliwienia koordynacji z sygnalizacją na skrzyżowaniu Dąbka i Pionierskiej. Przejścia dla pieszych mają zostać doświetlone.

W przypadku odcinka torów na Alei Grunwaldzkiej liczy on około 660 metrów toru pojedynczego. Torowisko na wspomnianym odcinku jest wyeksploatowane. Nie posiada odwodnienia. Przewidziano torowisko o konstrukcji podsypkowej po istniejącej trasie – z niewielką korektą układu geometrycznego, z zastosowaniem mat antywibracyjnych. Nawierzchnia torowiska zabudowanego (poza skrzyżowaniem toru i jezdni) powinna być zaprojektowana w konstrukcji płyt prefabrykowanych EPT na podbudowie z betonu. Na łukach przewidziano automatyczne smarownice. Zaplanowano wymianę zawieszeń poprzecznych sieci – z wymianą sieci płaskiej na półskompensowaną oraz słupów kolidujących i niespełniających warunków nośności na nowe, rurowe.



Nowe tory pomiędzy dwoma placami - Słowiańskim i Konstytucji

Ostatnie z trzech zadań, jakie zaprojektuje Progreg dotyczy przebudowy około 740-metrowego odcinka toru pojedynczego między pl. Słowiańskim a pl. Konstytucji. Dwutorowe torowisko na wspomnianym odcinku jest w dużej mierze wyeksploatowane i nie posiada odwodnienia. To doprowadza do pogłębienia deformacji torów.

Założono torowisko o konstrukcji podsypkowej w istniejącym śladzie – z niewielką korektą układu geometrycznego. nawierzchnia torowiska ma zostać zaprojektowana w postaci prefabrykowanych płyt EPT. Przewidziano maty wibroizolacyjne. Wykonane zostanie odwodnienie. Zmodernizowane zostaną przystanki – wymagana długość to min. 30 m, wysokość 0,19 m względem główki szyny. W przypadku sieci trakcyjnej założono przebudowę sieci powrotnej oraz – w razie zmiany geometrii torów – regulację w zakresie wysokości zawieszenia i odsuwów.



Cone AMG z umową na trzy kolejne zadania

Z kolei firma CONE AMG z Warszawy wykona dokumentacje projektowe dla modernizacji trzech kolejnych odcinków sieci, które mają zostać przebudowane w ramach unijnego projektu.
Firma przygotuje dokumentację na przebudowę odcinka torów w Alei Grunwaldzkiej od rozjazdu na wysokości ul. Jana Amosa Komeńskiego do peronów przystanków tramwajowych przy pętli tramwajowej na ul. Druskiej, modernizację fragmentu torów w ul. 3 Maja w Elblągu od Pl. Konstytucji do Pl. Grunwaldzkiego oraz na budowę torów odstawczych wraz z siecią trakcyjną na terenie zajezdni tramwajowej przy ul. Browarnej w Elblągu.

Modernizacja torowiska za dworcem w kierunku Druskiej

Odcinek w Alei Grunwaldzkiej, od rozjazdu na wysokości ulicy Jana Amosa Komeńskiego do pętli na ulicy Druskiej, jest zarówno jedno- jak i dwutorowy. Na odcinku od budynku nr 6 do rozjazdu znajdującego się przy II bramie wyładowni PKP torowisko jest pojedyncze, z mijanką na wysokości przystanku Grunwaldzka (Sadowa). W sumie to ok. 1,5 km torowiska (2502 m toru pojedynczego). Infrastruktura charakteryzuje się dużym zużyciem, do tego brakuje odwodnienia.

Założono torowisko w istniejącym śladzie, z niewielką korektą układu geometrycznego, z konstrukcją podsypkową w zabudowie trawiastej. Przewidziano przystanki o długości min. 30 m. Założono wymianę sieci trakcyjnej oraz słupów trakcyjnych kolidujących z układem torowym oraz niespełniających warunków nośności. Punkt zasilający Sadowa zostanie przesunięty o ok. 300 m w kierunku pętli Druska. Odcinek jednotorowy zostanie zabezpieczony nową sygnalizacją wzbudzaną. Rozważona zostanie możliwość przeniesienia przystanku tramwajowego w obręb skrzyżowania z ul. Komeńskiego, przewidziano zaprojektowanie nowego lub przeniesienie istniejącego przystanku przy Dębowej w sąsiedztwo hali widowiskowo-sportowej. Projekt musi uwzględniać możliwość rozbudowy jezdni al. Grunwaldzkiej do przekroju czteropasowego, z dodatkowymi lewoskrętami.

Jednocześnie będzie to największe zadanie infrastrukturalne, jakie w ramach tej perspektywy unijnej planuje zrealizować Elbląg.



Kolejny odcinek i nowe tory odstawcze przy zajezdni

W ramach przebudowy torowiska w ciągu ulicy 3 Maja założono wykonanie go w konstrukcji podsypkowej, na podkładach strunobetonowych w istniejącym śladzie, z niewielką korektą układu geometrycznego. Zastosowane zostaną maty wibroizolacyjne, wykonane zostanie odwodnienie. Przejścia dla pieszych wykonane będą z betonowej kostki brukowej, przy ul. Bałuckiego zastosowany zostanie labirynt bezpieczeństwa. Przebudowane zostaną przystanki – zamawiający wymaga platform o długości min. 30 m i wysokości 0,19 m w stosunku do główki szyny, ustawione zostaną wiaty. W zakresie sieci trakcyjnej – wymieniony zostanie słup przy ul. Oboźnej, przebudowane zostaną punkty zasilające, a także kable i sieć powrotna. Sieć trakcyjna górna nie podlega przebudowie. Długość opisywanego odcinka to około 614 metrów toru pojedynczego.



W przypadku budowy torów odstawczych z siecią trakcyjną założono budowę 207 metrów toru pojedynczego oraz 2-3 rozjazdów z systemem elektrycznego automatycznego ogrzewania.
Elbląg wymaga torowiska o konstrukcji podsypkowej, zabudowane nawierzchnią drogową (np. z kostki betonowej). Wykonane zostanie odwodnienie. Zbudowana zostanie sieć trakcyjna płaska, ustawione zostaną słupy rurowe.

Łącznie sześć umów projektowych jest wartych prawie 1,2 mln złotych.

Nie tylko infrastruktura. Będą też tramwaje

Każde z sześciu infrastrukturalnych zadań ma zostać zrealizowanych w ramach dużego projektu unijnego wartego ponad 184 miliony złotych, który zostanie sfinansowany ze środków z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Projekt ma objąć również zakup 10 nowych tramwajów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elbląg: Kto zaprojektuje przebudowę torów na 3 Maja? Cztery oferty

Przestrzeń

Elbląg: Kto zaprojektuje przebudowę torów na 3 Maja? Cztery oferty

Witold Urbanowicz 04 czerwca 2024

Elbląg rozbuduje zajezdnię tramwajową o tory odstawcze

Przestrzeń

Elbląg przebuduje tory na 3 Maja. Szuka projektanta

Przestrzeń

Elbląg przebuduje tory na 3 Maja. Szuka projektanta

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2024

Elbląg chce nowych tramwajów i budowy torów odstawczych

Prawo & Finanse

Elbląg chce nowych tramwajów i budowy torów odstawczych

inf. pras. oprac. jr 11 kwietnia 2024

Zobacz również:

Elbląg: Kto zaprojektuje przebudowę torów na 3 Maja? Cztery oferty

Przestrzeń

Elbląg: Kto zaprojektuje przebudowę torów na 3 Maja? Cztery oferty

Witold Urbanowicz 04 czerwca 2024

Elbląg rozbuduje zajezdnię tramwajową o tory odstawcze

Przestrzeń

Elbląg przebuduje tory na 3 Maja. Szuka projektanta

Przestrzeń

Elbląg przebuduje tory na 3 Maja. Szuka projektanta

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2024

Elbląg chce nowych tramwajów i budowy torów odstawczych

Prawo & Finanse

Elbląg chce nowych tramwajów i budowy torów odstawczych

inf. pras. oprac. jr 11 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5