Wraz z końcem 2018 roku liczba kilometrów pokonanych przez elektryczne autobusy marki Solaris przekroczyła 10 milionów. Producent chwali się, że w niecałą dekadę po premierze seryjnie produkowane Urbino Electric oferują te same możliwości operacyjne co autobusy spalinowe, nie emitując przy tym szkodliwych spalin.
Autobusy elektryczne firmy Solaris przejechały już ponad 10 milionów kilometrów od momentu premiery pierwszego bateryjnego Urbino w 2011 roku. Tak naprawdę jednak przygoda z elektromobilnością producenta zaczęła się już podczas pracy nad pierwszym trolejbusem Solaris Trollino. W roku 2017 12-metrowy Solaris Urbino Electric otrzymał tytuł Bus of the Year.
Solaris dostarczył lub zebrał już zamówienia na blisko 400 pojazdów elektrycznych, a w roku 2017 uplasował się pod tym względem na pierwszej pozycji w Europie, wypełniając 18 proc. rynku. Kilkaset elektrycznych Urbino już dziś przemierza drogi 16 państw i 38 europejskich miast – zarówno w surowym chłodzie państw Skandynawii, jak i słonecznej Barcelonie.
Rekordzistą jeśli chodzi o przebyte kilometry jest 12-metrowy autobus w Jaworznie, który na swoim koncie ma już prawie 250 tys. km. Ładowane pantografowo pojazdy tego operatora potrafią przejechać nawet 12 tys. km. w miesiącu.
Od momentu podpisania pierwszego kontraktu w 2012 roku znacznie wzbogaciło się elektrobusowe portfolio firmy, jeśli chodzi o oferowane długości pojazdów, pojemności baterii i sposoby ładowania, a także rodzaje napędu i rozwiązania w układach ogrzewania i klimatyzacji. Solaris oferuje swoim klientom także kompleksowe prowadzenie inwestycji, obejmujące nie tylko dostawę autobusów i systemów ładowania, ale także zapewniające przygotowanie ich instalacji łącznie z pracami budowlanymi.
Co więcej, inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy opracowali system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych eSConnect, który pozwoli zwiększyć możliwości operacyjne i serwisowe Urbino electric dzięki znacznej ilości danych gromadzonych przez pojazdy w ruchu miejskim.
Solaris przeprowadza, na życzenie miast, indywidualne studia wykonalności. Analiza taka pozwala odnaleźć optymalne rozwiązania w zakresie m.in. infrastruktury i wyposażenia pojazdu dla danych ośrodków miejskich i konkretnych linii autobusowych. Potrzeby mogą się diametralnie różnić w zależności od temperatury panującej w danym mieście, ale także średniej prędkości, liczby przystanków obłożenia linii czy topografii terenu.
Prognozy eksperckie wskazują, że w roku 2030 w Europie napęd elektryczny znajdzie się w niemal połowie nowych autobusów, zaś silniki spalinowe będą zamontowane w zaledwie 7 proc. z nich.