19 czerwca zorganizowano premierowy rejs dwóch nowych elektrycznych tramwajów wodnych w Kopenhadze. Na pokładzie Damen Ferry 2306 E3 był nawet burmistrz stolicy Danii Frank Jensen. Obecnie po wodach Kopenhagi pływa pięć takich statków.
Duńska agencja transportu publicznego Movia wybrała Arriva Denmark jako przewoźnika usługi. Firmy Staubli oraz Heliox były natomiast odpowiedzialne za infrastrukturę do ładowania i jej instalację. Intensywna współpraca zaowocowała jednym z najnowocześniejszych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań.
Nowe elektryczne tramwaje wodne sprawią, że emisje w miejskim transporcie stolicy Danii spadną o 14 proc. w przypadku tlenku azotu oraz aż o 44 proc. w przypadku jego cząstek.
Współpraca Damen Shipyards, Heliox i Staubli zaowocowała wdrożeniem systemu automatycznego cumowania, zapewniającego bezpieczne połączenie statku z infrastrukturą ładowania. Pojazdy zyskały nowe zestawy akumulatorów, które zapewnią niezawodność w przypadku złej pogody oraz ewentualnej wady systemów ładowania. Zwiększono także możliwości baterii, co ułatwi każdemu statkowi pokonanie dłuższego odcinka.
Trasa elektrycznego tramwaju wodnego obejmuje trzynaście przystanków między Teglholmen i Refhaleoen. Doskonale zwrotne pojazdy mogą zabrać na pokład 80 pasażerów, osiem rowerów i cztery wózki inwalidzkie, zapewniając niskie koszty amortyzacji oraz wysoką wydajność. Co najważniejsze są przyjazne środowisku.