Wśród 34 podmiotów, które zawnioskowały o dotacje w ramach programu „Zielony transport publiczny” jest także Zamość. Miasto stawia na elektryki.
W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.
Wnioski złożyły 34 podmioty. Łączna kwota, którą zamierzają pozyskać wszyscy wnioskujący, to 1,7 mld zł. Zdecydowaną większość z tej kwoty stanowią dotacje (1,16 mld zł). Wśród aplikujących jest również Zamość. Jak przekazuje Krzysztof Szmit, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji, przedsiębiorstwo zawnioskowało o dofinansowanie do zakupu 14 autobusów. – 10 autobusów elektrycznych o długości 12 m oraz 4 autobusy elektryczne o długości 18 m – wymienia. W kręgu zainteresowania są również ładowarki. Zamość chciałby pozyskać ich 7 sztuk. Byłyby to urządzenia stacjonarne – dwustanowiskowe – zainstalowane na zajezdni.
Pozyskane autobusy odmłodziłyby posiadany przez spółkę tabor, który i tak systematycznie od kilku lat się poprawia, i pozwoliły się przygotować do spełnienia wymogu 30-procentowego udziału we flocie pojazdów zeroemisyjnych. ZKM w Zamościu posiada łącznie 41 pojazdów. W większości są to autobusy na olej napędowy. Jedynie 16 z nich jako źródło napędu wykorzystuje CNG. Spółka już od 2017 roku czynnie działa na rzecz poprawy taboru. – Wycofano z eksploatacji 22 autobusy w tym jednego Jelcza 121M, dwanaście Jelczy 120M, cztery many NL 202 oraz pięć manów NL222. Zakupiono 8 używanych autobusów Solaris Urbino 12 oraz 10 nowych autobusów Solaris Urbino 12 Euro VI – podaje prezes Szmit.
Pandemia koronawirusa w całej Polsce odciska piętno na komunikacji miejskiej. W wielu miastach liczba pasażerów korzystających z transportu publicznego zmalała nawet o 40 proc. względem roku poprzedniego. Zamość wypowiada się na razie ostrożnie w kontekście dalszych działań i planów rozwojowych. – Odnośnie kierunków rozwoju siatki połączeń, z uwagi na COVID spółka wstrzymuje się z prognozami dotyczącymi zakresu usług do czasu poznania ostatecznych szkód wyrządzonych przez pandemię – podkreśla Szmit. Co więcej, priorytetowo traktowane są obecnie jedynie inwestycje z dofinansowaniem zewnętrznym. – Aby nie stracić szansy na pozyskanie środków – dodaje Szmit.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.