Efekt skali, który spowoduje, że ceny spadną, a wcześniej szeroka sieć punktów ładowania. To główne czynniki, według panelistów debaty podczas konferencji Impact Mobility rEvolution w Katowicach, które mogą sprawić, ze elektromobilność na ulicach stanie się powszechna. Na koniec jednak i tak rolę głównego źródła zmian minister przedsiębiorczości Jadwiga Emilewicz zauważyła w komunikacji miejskiej.
– Wyzwaniem jest wygodna i szeroka sieć punktów ładowania. To przede wszystkim przekonuje do auta elektrycznego. Wiem, bo sama korzystam z takiego samochodu – zaczęła wyliczać minister Emilewicz pytana o to jak rozpowszechnić elektromobilność w Polsce. –Samochody muszą być tańsze. Zwłaszcza w Polsce, gdzie cały czas mierzymy się z problemem aut, z drugiej, trzeciej, albo i czwartej ręki – tłumaczyła.
– Bardzo się cieszę, że LG Chem zbudowało swoją fabrykę w Polsce, bo to co jest potrzebne dla tej branży w Europie jest tutejszy, tzn. europejski, producent baterii – zwróciła się do reprezentującego LG Chem Seungse Chana.
– Tak widzę rolę sektora prywatnego w naszej branży – odpowiedział prezes LGChem Wrocław Energy. – To po pierwsze innowacje, a po drugie to utrzymywanie w odpowiedniej skali możliwości produkcyjnych. Nasza fabryka we Wrocławiu to zapewnia. A rzeczywiście bateria to kluczowy element tej branży. Rolą sektora publicznego jest po pierwsze stworzenie ram prawnych, a po drugie zapewnienie odpowiedniej liczby dobrze wyedukowanych inżynierów – wyliczył.
Prezes Taurona Filip Grzegorczyk zwracał uwagę, że firmy energetyczne są ważnym elementem przejścia na czystszą energię. Nie tylko przez to, że dostarczają prąd, ale też, że to "czysty" prąd. – Niedawno kupiliśmy pięć farm wiatrowym, inwestujemy w energię słoneczną, również w farmy wiatrowe na morzach. Wiadomo, że węgiel cały czas będzie ważny. Ale rozwijamy też inne źródła – twierdził.
Henrik Fisker przekonywał do aut elektrycznych, które sam projektuje i produkuje. – Ludzie często nie zdają sobie sprawy, jak łatwy w użytkowaniu jest samochód elektryczny. Większość z nas, w codziennym użytkowaniu, rzadko przejeżdża więcej niż 100 km dziennie, a badania w USA wskazują, że ci, którzy korzystają z aut elektrycznych, w 90 proc. ładują je w domu. Ale to, co musi się stać, to musimy osiągnąć efekt skali. Wtedy te auta będą tańsze. Każda pomoc, żeby tak się stało, będzie przydatna – apelował.
Minister Emilewicz na koniec przestawiła jednak dyskusję na nieco inne tory. – Przyszłość branży samochodowej to też sharing. Znam badania, według których w niedługim czasie 80 proc. aut to będą pojazdy współdzielone. Musimy się tylko zastanowić, jak to zrobić w Polsce, gdzie ludzie uwielbiają posiadać coś na własność – zastanawiała się.
– Muszę też zaznaczyć, że w ciągu ostatnich lat bardzo w Polsce rozwinęła się elektromobilność autobusowa. W 2015 r. mieliśmy 22 autobusy elektryczne we wszystkich polskich miastach. Pod koniec roku będzie ok. 300. Mamy producentów – Solaris, Volvo, dziś prezentuje swój model Rafako, Autosan chce na dużą skalę produkować elektrobusy. Nie mówiliśmy o tym, ale droga do masowej elektromobilności wiedzie przez transport publiczny – podkreśliła.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.