fot. Andrzej Otrębski, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Przedsiębiorstwo transportowe Erfurter Verkehrsbetriebe jest zmuszone znacząco ciąć połączenia tramwajowe. Firma boryka się z brakami kadrowymi. Okazuje się, że pracownicy chcą większego balansu pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Erfurter Verkehrsbetriebe zmieniło od początku listopada rozkłady jazdy tramwajów. Na części tras tramwaje zamiast co 10 minut będą teraz kursować co 20 minut. Taki stan rzeczy w stolicy Turyngii będzie obowiązywał na razie do końca stycznia 2025 roku. Okazuje się, że brakuje motorniczych-maszynistów, którzy będą prowadzić pojazdy.
O cięciach poinformowano na stronie przewoźnika. Zmiany dotknęły przede wszystkim linii 1, 2, 4 oraz 6. Obostrzenia nie dotyczą na razie komunikacji autobusowej. Rzadsze kursy tramwajów będą głównie na końcowych odcinkach linii. Wieczorami i w weekendy pojazdy będą kursować wręcz co 30 minut zamiast jak dotychczas – co 15 minut.
Cięcia spotkały się z głosami krytyki ze strony lokalnych polityków. Zwracają oni uwagę, że dzieje się to w momencie, kiedy mieszkańcy coraz częściej kierują się do centrum miasta na przedświąteczne zakupy i wybierają w tym celu komunikację miejską. Myriam Berg z zarządu firmy transportowej tłumaczy, że brakuje ludzi do obsługi pojazdów, gdyż obecnie panuje wysoki wskaźnik długotrwałych zachorowań, który wzrósł z 8 proc do 12 proc. – Wzrosła także liczba kierowców mężczyzn i kobiet, którzy pracują ponadto w niepełnym wymiarze godzin. Wśród wielu pracowników rośnie pragnienie zachowania lepszego balansu między życiem zawodowym a prywatnym. Doprowadziło to do podwojenia od 2020 roku odsetka pracowników zatrudnionych w mniejszym wymiarze godzin – stwierdza Berg.
Firma od początku roku zwiększyła proces rekrutacji nowych osób, ale nadal nie ma wystarczającej liczby pracowników. Jak podaje przewoźnik na ten moment brakuje ok. 30 osób do prowadzenia pojazdów. Wyszkolenie nowego motorniczego-maszynisty trwa pół roku. Erfurter Verkehrsbetriebe podkreśla także, że chce z ofertą dotrzeć również do osób, które rozważają wręcz diametralną zmianę pracy. Jedną z zachęt ma być ofertowanie zwiększonej do 34 dni puli dni urlopu oraz tylko 38-godzinny tydzień pracy.
W okresie obowiązywania cięć w rozkładzie jazdy, na linie mają być wysyłane pojazdy o większej pojemności, aby zapobiegać przepełnieniu. Niekorzystne zmiany w komunikacji wprowadzono w momencie, gdy wskaźniki liczby pasażerów transportu publicznego wzrosły powyżej poziomu sprzed pandemii. Dane za trzy ostatnie kwartały wskazują wzrost o 7,5 punktu procentowego niż w analogicznym okresie w 2019 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.