Z końcem 2013 r. weszła w życie europejska norma emisji zanieczyszczeń Euro 6 dla pojazdów użytkowych, limitująca maksymalną zawartość szkodliwych składników spalin. Producenci musieli znacząco rozbudować układy wydechowe silników, aby sprostać nowym wymogom ekologicznym.
Normy Euro limitują wartość emisji tlenków azotu, tlenku węgla, węglowodorów oraz cząstek stałych. Dla pojazdów użytkowych wartości graniczne są podawane w większości w miligramach na kilowatogodzinę pracy silnika.
Szkodliwe substancje
Tlenki azotu powstają w wyniku wysokich temperatur spalania i przypisuje im się przyczynianie się do powstawania kwaśnych deszczy. Tlenek węgla i węglowodory to efekty niecałkowitego i niezupełnego spalania. Tlenek węgla tworzy smog fotochemiczny i podrażnia układ oddechowy człowieka. Wielopierścieniowym węglowodorom aromatycznym przypisuje się działanie rakotwórcze. Cząstki stałe to sadza – cząsteczki węgla. Drobiny te łatwo chłoną inne szkodliwe zanieczyszczenia, stając się ich nośnikiem.
MAN Euro 6 – twin turbo, EGR, DPF, SCR…
Najnowsze warianty silników MAN D2066 obecnych w autobusach Lion’s City od 2005 r. spełniają normę czystości spalin Euro 6 dzięki wykorzystaniu układu wtryskowego Common Rail (produkcji Bosch), dwustopniowego doładowania (twin turbo), układu recyrkulacji spalin EGR z chłodzeniem gazów wydechowych, filtra cząstek stałych DPF (technologia firmy Johnson Matthey – CRT) oraz selektywnej redukcji katalitycznej SCR (technologia firmy Johnson Matthey - SCRT). W filtrze cząstek stałych zintegrowany jest katalizator utleniający, a za katalizatorem SCR znajduje się dodatkowy katalizator blokujący tlenki azotu. Już samo wylistowanie podzespołów układu wydechowego daje obraz tego, jak złożone są systemy oczyszczania spalin.
Mercedes Euro 6 – zmienne fazy rozrządu
Do nowych silników Euro 6 w autobusach Mercedes-Benz Citaro należy jednostka OM 936 h. Silnik ten posiada układ wtryskowy Common Rail firmy Delphi, turbinę oraz system zmiennych faz rozrządu dla zaworów wylotowych (VCP). Poprawę ekologii wspomaga system EGR z chłodzeniem spalin, katalizator utleniający, filtr cząstek stałych oraz katalizator SCR. Regenerację filtra cząstek stałych wspomaga wspomniany system zmiennych faz rozrządu.
Iveco Euro 6 – brak recyrkulacji spalin EGR
W nowym autobusie Iveco Urbanway dostępny jest silnik Cursor 9. Wyposażono go w układ wtryskowy Common Rail firmy Bosch oraz sprężarkę o zmiennej geometrii. Oczyszczanie spalin zapewnia katalizator SCR, który jest na tyle efektywny, iż silnik nie posiada układu recyrkulacji spalin EGR. Uzupełniają go: katalizator utleniający, filtr cząstek stałych DPF, katalizator blokujący CUC.
Wymiar ekonomiczny
Euro 6 to kolejny krok na drodze do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Co oznacza dla przewoźników nowa norma czystości spalin? Przede wszystkim większy koszt zakupu pojazdu, z racji na bardziej rozbudowane układy oczyszczania spalin i nowe silniki. Wiele z konstrukcji zostało opracowanych specjalnie dla nowych norm czystości spalin, a producenci muszą odzyskać zainwestowane środki finansowe. Coraz bardziej rozbudowane układy oczyszczania spalin to przyrost masy własnej autobusu oraz często powiększenie przedziału silnikowego. Skomplikowane układy wydechowe to również dodatkowe koszty dla warsztatu – moduły dozujące AdBlue mogą ulec awariom i wymagają regularnej wymiany filtrów mocznika. Wysokie koszty eksploatacji filtrów cząstek stałych są z kolei doskonale znane kierowcom samochodów osobowych z nowszymi silnikami Diesla. Dodatkowo, przewoźnicy muszą tankować do swoich autobusów dodatkowy płyn eksploatacyjny – AdBlue. Na pocieszenie zostaje fakt, iż producenci silników optymalizują zużycie paliwa i AdBlue. W nowych silnikach Euro 6 zużycie paliwa ma być kilka procent mniejsze, a płynu AdBlue – kilkanaście procent.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.