Już 11 czerwca Polskie Linie Kolejowe zamykają część tras na linii nr E20 i nr 7. W związku z tym Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Mazowieckie zmuszone są zapewnić swoim pasażerom zastępczą komunikację autobusową. W obydwu przetargach to właśnie Europa Express City zapewni podróżnym połączenia za pociągi.
Obiegi dla KW ustaloneUtrudnienia dla podróżnych rozpoczną się już 11 czerwca w związku
z całkowitym zamknięciem ruchu kolejowego na odcinku Podstolice – Konin, czyli fragmentu magistrali E20. Prace obejmą także najbardziej obciążony
odcinek Poznań – Września, na którym pociągi kursować będą tylko po jednym torze. W związku z pracami, Koleje Wielkopolskie musiały zapewnić swoim podróżnym autobusową komunikację zastępczą.
Zastępcza komunikacja autobusowa ma funkcjonować od 11 czerwca 2017 roku do 12 lipca 2018 roku. Do 24 maja Koleje Wielkopolskie prowadziły postępowanie przetargowe, w którym szukały przewoźnika dla przygotowanych
108 kursów w ciągu dnia roboczego. Za najkorzystniejszą ofertę u
znano tę od Europy Express City. Jak przekazuje przewoźnik, do 6 czerwca trwało ostateczne ustalanie z Kolejami Wielkopolskimi szczegółów komunikacji.
– Wszystko jest już gotowe. Jesteśmy na końcówce układania obiegów. Właściwie to można powiedzieć, że zostały one już wstępnie zatwierdzone przez Koleje Wielkopolskie – zapewnia Hubert Kwieciński, prezes Europa Express Cisty.
Mazowiecki prywatny przewoźnik zamierza oddelegować do obsługi wielkopolskich tras 21 autobusów, zaś od 12-13 będzie posiadać niską podłogę. W głównej mierze komunikacja zastępcza opierać się będzie na holenderskich pojazdach Berkhof Ambassador wyprodukowanych przez VDL Berkhof, które od kilku lat jeździły m.in. w komunikacji miejskiej w Warszawie. Są to dwuwejściowe i niskowejściowe autobusy. Kolejnych osiem pojazdów to Setry S 415 Low-Floor oraz dwie sztuki Volvo. Szczegółowy rozkład jazdy
tutaj.
Objazd techniczny z KMZ podobnym problemem – zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej – borykają się również Koleje Mazowieckie. Przewoźnik musi zapewnić komunikację na odcinku Garwolin – Dęblin w związku z
pracami na linii kolejowej nr 7. W poniedziałek
otwarto dopiero oferty na obsługę tras, jednak wszystko wskazuje na to, że to ponownie Europa Express City zapewni własne autobusy do przewozu pasażerów. Prezes firmy poinformował, że 7 czerwca odbywały się przejazdy techniczne przed rozpoczęciem świadczenia usług.
– Prowadzimy objazd techniczny wraz z przedstawicielami Kolei Mazowieckich – wyjaśnia Kwieciński. – Pojawiło się kilka drobnych rzeczy, które trzeba poprawić, ale po to właśnie robi się takie przejazdy – dodaje. Jak zaznaczył, konieczne było przesunięcie o kilkaset metrów przystanków ze względu na gabaryty i promienie skrętu autobusów. W konsekwencji jednak odbędzie się to z korzyścią dla pasażów, bo jak zauważa prezes będą one usytuowane w dogodniejszych miejscach.
Europa Express City chce oddelegować w tym przetargu Neoplany 15-metrowe. – Przewoźnik, ze względu na nieprzewidywalny potok pasażerski, poprosiły o podstawienie możliwie jak największych autobusów, szczególnie w porannym szczycie, żeby dla każdego starczyło miejsca – mówi Kwieciński. Autobusy te znane są z komunikacji miejskiej w Warszawie. W 2015 roku firma odkupiła od MZA pojazdy, które skierowane były następnie do obsługi KKA Tłuszcz. Teraz obsłużą pasażerów z Dęblina. Na resztę floty składać się będą autobusy Berkhof Ambassador. Większość z 11 pojazdów obsługujących dziennie trasy będzie niskopodłogowa.
Rozkład jazdy przewiduje wykonanie około 80 kursów w dobie w dni robocze od poniedziałku do piątku, 48 kursów w dobie w dni wolne od pracy i soboty oraz 52 kursy w dobie w niedziele i dni świąteczne. Długość trasy przejazdu autobusu wynosi 74,3 km, zakładany czas przejazdu pomiędzy Garwolinem a Dęblinem będzie wynosił 106 minut. Na jeden kurs przewozowy przewidzianych będzie od 1 do 4 autobusów, w zależności od potoków pasażerskich. Łącznie ZKA obsługiwać ma 15 pojazdów o długości 11,5 – 15,5 metra.
Dla ułatwienia przejazdu pasażerom zostaną uruchomione dodatkowe przystanki, poza tymi przyległymi do stacji lub przystanków kolejowych. Łącznie na trasie przewidziano 16 przystanków: Garwolin PKP, Ruda Talubska PKP, Ruda Talubska PKS (Na Żądanie), Wola Rowska PKS, Łaskarzew Przystanek PKS, Łaskarzew Centrum PKS, Leokadia 01 (PKS Przychód), Leokadia 02 (PKS St.Helenów), Sobolew PKP, Grabniak, Kaleń Drugi PKS, Życzyn Przejazd, Życzyn Szkoła, Życzyn PKP, Stara Rokitnia PKS, Dęblin PKP.
Europa Express City gotowaFirma podkreśla, że jest już w pełni gotowa do świadczenia usług zarówno w Wielkopolsce, jak i na Mazowszu. Do obsługi zastępczej komunikacji potrzebne będzie ok. 39 pojazdów. Prezes mówi, że są już autobusy do obsługi tras oraz kierowcy, którzy będą je obsługiwać.
– Firma posiada już wymaganą liczbę autobusów na stanie. A nawet posiadamy ich więcej, niż jest to wymagane – przyznaje Hubert Kwieciński, prezes Europa Express Cisty. – Stanowić będą one zapas – dodaje.