Europejska Federacja Cyklistów (ECF) zidentyfikowała aż 7861 lokalizacji w całej Europie, w których trasy rowerowe EuroVelo przebiegają wzdłuż lub w poprzek dróg, linii kolejowych lub wodnych szlaków śródlądowych, tworzących Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T). Całkowita długość odcinków, na których trasy EuroVelo pokrywają się z trasami TEN-T, wynosi prawie 10 tys. km.
Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T) jest częścią polityki Unii Europejskiej ukierunkowanej na rozwój sieci linii kolejowych, dróg i śródlądowych szlaków wodnych. Odniesienie do tras EuroVelo po raz pierwszy uwzględniono w 2014 roku w następstwie kampanii przeprowadzonej przez ECF. Potencjał integracji ruchu rowerowego ze wszystkimi projektami infrastrukturalnymi TEN-T pokazuje połączenie sieci EuroVelo z drogami, kolejami oraz śródlądowymi szlakami wodnymi.
Na obszarze Wielkiej Brytanii oraz Starego Kontynentu istnieją 2652 lokalizacje, w których trasy EuroVelo biegną wzdłuż lub w poprzek dróg TEN-T. Łączna długość odcinków pokrywających się w przypadku obu sieci wynosi 3337 km. Dotyczy to głównie mostów i prowadzących do nich dróg, ale również wąskich dolin górskich, linii brzegowych czy dróg prowadzących do przejść granicznych.
W przypadku sieci kolejowej nakłada się 1901 km odcinków z trasami rowerowymi oraz 3336 lokalizacji. W przypadku natomiast śródlądowych szlaków wodnych TEN-T istnieje 1873 wspólnych lokalizacji, a także aż 4688 km wspólnych odcinków z cyklotrasami. To akurat dziwić nie może, bowiem sieci EuroVelo przebiegają wzdłuż takich rzek jak Ren czy Dunaj. Łącznie odcinki pokrywające się z TEN-T stanowią ponad 10 proc. tras Euro Velo.
Autorzy analizy zaznaczają, że przyjęli zasadę, obejmującą maksymalną odległość 100 metrów między sieciami w przypadku dróg i kolei oraz 500 metrów w przypadku wodnych szlaków. Możliwości i potrzeba włączenia infrastruktury rowerowej do projektów TEN-T są jednak znacznie większe niż przedstawione wyżej liczby. Niektóre długie odcinki EuroVelo w Rumunii czy Bułgarii znajdują się bowiem w odległości kilku km od Dunaju, ponieważ bliżej rzeki nie ma żadnych torów ani dróg. Nadchodząca rewizja wytycznych TEN-T i ECF ma na celu jeszcze lepszą integracje ruchu rowerowego w transeuropejskich sieciach i projektach.
Dwa główne postulaty ECF dotyczą uznania tras EuroVelo za pełnoprawną sieć TEN-T oraz integracji ruchu rowerowego w innych projektach TEN-T. Oznacza to, że na przykład w przypadki modernizacji linii kolejowej należy ocenić potencjał ruchu rowerowego wzdłuż i w poprzek linii. Kluczowe elementy, takie jak mosty i tunele, powinny zostać włączone do zintegrowanego projektu.