Pasażerowie korzystający z autobusów w Gdańsku będą mogli kupić w nich bilet elektroniczny za pomocą urządzeń: falomatów i czytników kart. To kolejny etap publicznego testowania Systemu FALA, który od 15 lutego obejmie już wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dotąd były to wyłącznie tramwaje. W bliskiej perspektywie do FALI zostaną dołączone też gdyńskie autobusy. Obecnie urządzenia działają w tym mieście w trolejbusach.
– Zachęcamy pasażerów do korzystania z tej formy zakupu biletów – mówi Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Systemu Fala w województwie pomorskim. – Udział w testach w warunkach rzeczywistych bardzo pomoże nam w eliminowaniu błędów, w ustabilizowaniu i dopasowywaniu systemu do potrzeb trójmiejskich użytkowników komunikacji miejskiej. Dziękujemy wszystkim osobom, które zechciały już skorzystać z FALI i przekazują nam swoje uwagi. Zachęcamy także do zakładania kont w naszym systemie, zwłaszcza osoby, które korzystają z ulg za przejazdy.
Pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch typów urządzeń:
Czytnik kart - tu zapłacimy za swój bilet używając Karty FALA lub karty płatniczej. Urządzenie to przeznaczone jest do podróży indywidualnej, nie kupimy w nim większej liczby biletów czy też biletu miesięcznego. Za pomocą karty płatniczej kupimy tu bilet pełnopłatny, jednoprzejazdowy. Czytniki są mniejsze niż falomaty i umieszczone przy drzwiach pojazdu;
Falomaty - to w zasadzie biletomaty w pojazdach. Oprócz tych czynności, które można wykonać tak samo jak w czytniku kart, pasażer może też opłacić więcej biletów (np. gdy podróżujemy z dziećmi czy znajomymi i chcemy im zafundować przejazd). W falomacie za pomocą karty płatniczej zapłacimy też za bilety z ulgami. Trzeba postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie dotykowym. Falomaty są większe od czytników i znajdują się w środkowej części pojazdu.
W każdym pojeździe znajduje się tyle czytników kart, ile w danym pojeździe znajduje się drzwi wejściowych. Falomat będzie jeden, umieszczony w środkowej części pojazdu, aby nie blokować wejścia przy kupowaniu większej liczby biletów lub biletów ulgowych. Oznacza to, że np. w 3-drzwiowym pojeździe pasażer ma w sumie do dyspozycji 4 urządzenia.
Jeśli jedziemy sami i kupujemy bilet pełnopłatny – wystarczy przyłożyć do czytnika Kartę FALA lub kartę płatniczą. To wszystko. Jeśli chcemy kupić bilety dla większej liczby osób (lub bilety ulgowe) – skorzystajmy z falomatu, gdzie wybierzemy na ekranie preferowane opcje i zatwierdzimy operację przyłożeniem karty do urządzenia. Bilety ulgowe można także kupić w czytniku, ale musimy do tego użyć Karty FALA, a ulgi zdefiniować wcześniej na swoim koncie pasażera w portalu systemfala.pl.
Zawsze też możemy skorzystać z aplikacji „System FALA”. Gdy zakupimy w niej bilet nie musimy już nic dodatkowego robić w pojeździe z wykorzystaniem falomatu czy czytnika.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie kupujący bilety w falomacie lub czytniku FALA nie muszą „kliknąć” wyjścia z pojazdu – a jedynie wejście (tzw. check-in), które jest równoznaczne z zakupem jednego biletu. Posiadacze biletów okresowych nie muszą przykładać karty do urządzenia ani przy wejściu ani przy wyjściu z pojazdu.
Falomaty i czytniki od 26 stycznia testowo działają już w trójmiejskich tramwajach i trolejbusach. Celem spółki InnoBaltica oraz wykonawcy Asseco Data Systems jest włączenie w marcu do testowania publicznego urządzeń FALI we wszystkich ok. 800 pojazdach komunikacji miejskiej Trójmiasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.