Od lipca startują przejazdy techniczne po przedłużeniu odcinka linii tramwajowej w Tampere. Mowa o kolejnej nowej trasie między przystankami Pyynikintori a Santalahti. To drugi etap budowanej linii tramwajowej, dzięki której docelowo ta bardzo młoda sieć tramwajowa wzbogaci się o kolejne prawie 7 km podwójnego torowiska.
Mieszkańcy fińskiego miasta Tampere mogą od sierpnia 2021 roku korzystać z komunikacji szynowej.
Otwarto tam zupełnie nowy system. Długość sieci wynosi ok. 14 km. Obsługują ją dwie linie. W tej chwili trwa II etap budowy sieci tramwajowej między Pyynikintori i Lentävänniemi. W sumie to 6.633 m linii dwutorowej. Przedłużenie ma zostać otwarte w dwóch fazach – w tym roku do Santalahti i w 2024 r. do Lentävänniemi.
Władze miasta właśnie zapowiedziały pierwsze przejazdy techniczne tramwajów między Pyynikintori a Santalahti w nocy z poniedziałku na wtorek, 3 lipca, co oznacza coraz bliższe oddanie odcinka do użytku. – Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem, a oddanie do eksploatacji można przeprowadzić zgodnie z planem – mówi Pekka Sirviö, dyrektor generalny spółki tramwajowej Tampere Raitiotie.
Oddanie kolejnego odcinka linii tramwajowej między Pyynikintori a Santalahti zaplanowano na 7 sierpnia. Jednak trasą będzie można się przejechać już dzień wcześniej. – Pasażerowie będą mogli po raz pierwszy doświadczyć nowej trasy już w niedzielę, 6 sierpnia, kiedy to zorganizujemy Santalahti Ratikkajuhla na cześć rozpoczęcia eksploatacji tramwajów na nowej trasie. Wszyscy będą mile widziani – zapewnia Sirviö.
Podczas poprzedzających eksploatację prób testowany będzie od razu cały odcinek między Pyynikintori a Santalahti. Podczas przejazdów próbnych tramwaj będzie kursował z Pyynikintori przez Pirkankatu do Sepänkatu, Paasikivenkatu i dalej do Rantatie. Po drodze znajdują się trzy przystanki tramwajowe: Särkänniemi na Sepänkatu oraz Tikkutehdas i Santalahti na Rantatie.
Tramwaj najpierw będzie poruszać się z małą prędkością około pięciu kilometrów na godzinę, a następnie prędkość ta będzie stopniowo zwiększana. Celem jest osiągnięcie próbnych przejazdów z prędkością do 60 km/h i zweryfikowanie całej infrastruktury torowej. Wszechstronnie przetestowana zostanie funkcjonalność całego toru i jego systemów technicznych. Spółka tramwajowa Tampere Raitiotie przetestuje m.in. zachowanie szyn, rozjazdów i sieci trakcyjnej podczas jazdy. Jednocześnie oceniana będzie widoczność znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, a także zjazdów i przejść dla pieszych. Ponadto jednocześnie kalibrowana będzie sygnalizacja świetlna. Jazdy testowe odbywają się w nocy, tak aby jak najmniej zakłócać ruch innym pojazdom. Początkowo infrastrukturę będzie sprawdzał jeden tramwaj, a następnie do tego celu będą wykorzystywane dwa wozy.
Kiedy infrastruktura torowa na nowym odcinku zostanie przetestowana i zatwierdzona, spółka przejdzie do testów operacyjnych. Ta część procesu rozpocznie się w środę, 19 lipca. Jazdy testowe będą już przeprowadzane w ciągu dnia. Konieczne będzie zapoznanie motorniczych z nowym odcinkiem tramwajowym.
mat. UM Tampere