Znane są oferty na budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w Częstochowie. Wbrew ostatnim trendom tym razem oferentów było sporo, a ich oczekiwania nie przekroczyły budżetu przygotowanego przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu.
Po długim oczekiwaniu spowodowanym kilkukrotnym przesuwaniu terminu w końcu dokonano otwarcia ofert w postępowaniu na budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w Częstochowie. Zgłosiło się czterech oferentów, a wycena ich propozycji w żadnym przypadku nie przekroczyła przygotowanego przez inwestora budżetu, co jest miłą odmianą po serii przetargów unieważnianych z powodu zbyt drogich bądź braku ofert.
Finlandia w CzęstochowieW postępowaniu wpłynęły cztery oferty. Trapeze z Finlandii reprezentowane przez polski oddział z Wrocławia zaproponowało 3,5 mln zł. R&G Plus z Mielca złożyło ofertę na kwotę 3,6 mln zł, zaproponowało 3,8 mln zł. Najdroższą ofertę złożyła spółka Wasko z Gliwic z kwotą 4,6 mln zł. Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotował się na wydatek rzędu 4,6 mln zł brutto.
Wszystkie oferty podlegają teraz ocenie zgodności ze specyfikacją przetargu, ale na wyborze wykonawcy zaważyć może jedynie najniższa cena, albowiem wszyscy oferenci zadeklarowali 12-miesięczny termin wykonania robót, na które każdy chce udzielić rękojmi na okres 72 miesięcy. Wszyscy również zgodzili się na rozliczanie prac fakturami częściowymi z 30-dniowym terminem płatności. Najprawdopodobniej więc wykonawcą zostanie fińska firma Trapeze.
Trapeze jest fińskim dostawcą szeroko pojętej technologii IT dla systemów transportowych. Na stronie polskiego przedstawicielstwa czytamy, że ich produkty i kompleksowe rozwiązania wspierają zarówno publiczne, jak i prywatne firmy transportowe zarówno w centrach operacyjnych po środki transportu poprzez dostarczanie systemów sterowania, rozwiązań informacyjnych dla pasażerów, zarządzania taryfami i narzędzi do zarządzania zasobami.
Z węzłów wykrojonyNależy przypomnieć, że system informacji początkowo był składową dwóch postępowań przetargowych na wybudowanie trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych na terenie miasta. Jednak z powodu ofert stale przekraczających budżet przed trzecim przetargiem system wyodrębniono do osobnego postępowania.
W ramach systemu wykonawca ma ustawić 50 elektronicznych tablic przystankowych opartych na technologi LED, które co do zasady mają prezentować kilka najbliższych odjazdów z rzeczywistym czasem, zaś w sytuacjach kryzysowych informacje przekazywane przez służby porządkowe. Dlatego też z systemu będzie należało wyprowadzić końcówki terminala nie tylko do powstającego centrum obsługi w Miejskim Zarządzie Dróg i Transportu, ale i dla Policji, Straży Miejskiej i Miejsko-Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
W ramach systemu ma być dostarczonych 100 pilotów dla niewidomych do zdalnego wymuszenia zapowiedzi głosowej treści prezentowanej na tablicach. Te będzie można również inicjować za pomocą przycisku. Tablice będą mogły prezentować również odjazdy środków innych, niż komunikacja miejska ale przewoźnicy musieliby się najpierw włączyć do systemu, co
nie jest takie oczywiste.