FlixBus, lider na rynku przewozów autobusowych, nieprzerwanie rozwija swoją ofertę, dostosowując ją do zmieniających się warunków rynkowych i oczekiwań pasażerów. Rok 2025 zapowiada się jako czas dalszego wzrostu, z kilkoma kluczowymi inwestycjami zarówno w Polsce, jak i na rynku europejskim.
Firma Flixbus, która rozpoczęła działalność na polskim rynku w 2017 roku, stale zwiększa liczbę połączeń, inwestuje w nowoczesną flotę i rozwija usługi przesiadkowe.
Wyzwania i szanse na rynku transportowym
FlixBus konsekwentnie umacnia swoją pozycję lidera na rynku przewozów autobusowych w Polsce i Europie. Od początku działalności firma rozszerzała swoją sieć połączeń, a w ostatnich latach w szczytach sezonu obejmowała ponad 400 destynacji dostępnych z Polski. Konsekwentnie rozwija również działalność nie tylko w Polsce, ale także w innych rejonach świata – obecnie działa w ponad 40 krajach na czterech kontynentach. W tym roku rozszerza swoją obecność w Ameryce Łacińskiej, rozpoczynając operacje w Peru oraz Meksyku. FlixBus wciąż dąży do zwiększenia dostępności transportu dalekobieżnego i stanowi poważną alternatywę dla samochodów, które pozostają jego głównym konkurentem.
– Naszą ideą było wdrożenie nowoczesnej usługi, opartej na prostych rezerwacjach, bardzo konkurencyjnych cenach i bogatej siatce połączeń, które zachęcą pasażerów do wyboru transportu publicznego zamiast samochodu – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający we FlixBusie dla Europy Wschodniej.
Pandemia COVID-19 miała poważny wpływ na branżę transportową, zatrzymując działalność przewoźników niemal z dnia na dzień. FlixBus wykorzystał ten czas na intensywną pracę wewnętrzną, szczególnie nad technologią, systemami rezerwacyjnymi, elastycznością cen i lepszym dopasowaniem oferty do zmiennych warunków rynkowych. Po okresie kryzysu zdrowotnego przyszły kolejne wyzwania – wojna w Ukrainie oraz fala migracyjna, która wymagała od firmy szybkiej reakcji, zmiany siatki połączeń i organizowania dodatkowych kursów z regionów przygranicznych.
– To było wyzwanie, ale też moment, który pokazał, jak elastyczna i sprawna potrafi być nasza organizacja – podkreśla Michał Leman.
Aktualnie FlixBus zauważa stagnację oferty autobusowej w Polsce, szczególnie na trasach regionalnych. Z drugiej strony, poprawia się oferta kolejowa, co jest pozytywnym trendem, ale nie rozwiązuje problemu wykluczenia komunikacyjnego w wielu mniejszych miejscowościach.
– Autobus nadal pozostaje jednym z najważniejszych środków transportu w kontekście walki z wykluczeniem komunikacyjnym, dlatego potrzebne są konkretne działania regulacyjne, które pozwolą na rozwój rynku przewozów autobusowych – zaznacza dyrektor zarządzający firmy i dodaje:
– Na poziomie europejskim widać rosnące zainteresowanie zrównoważonym transportem. Pasażerowie szukają rozwiązań, które są przyjazne środowisku i dostępne cenowo. FlixBus odpowiada na te potrzeby, oferując codziennie tysiące połączeń, które stanowią ekologiczną, wygodną i tańszą alternatywę dla samochodu.
Inwestycje w rozwój infrastruktury i taboru
FlixBus nie tylko rozwija swoją ofertę połączeń, ale także intensywnie inwestuje w infrastrukturę przesiadkową, która umożliwia wygodne łączenie różnych środków transportu. W 2025 roku firma planuje dalsze zwiększenie dostępności połączeń, z naciskiem na zwiększenie częstotliwości kursów w okresach szczytowych.
– Rozwój infrastruktury przesiadkowej jest jednym z kluczowych elementów budowania dostępnej i nowoczesnej siatki połączeń – podkreśla Michał Leman.
FlixBus już teraz umożliwia pasażerom wygodne podróże z jedną lub dwiema przesiadkami w ramach pojedynczej transakcji.
– Na naszej stronie czy w aplikacji można dziś łatwo zarezerwować podróż z jedną, a nawet dwiema przesiadkami w ramach jednej transakcji, bez konieczności planowania każdego odcinka osobno. To właśnie dzięki temu możemy łączyć mniejsze i większe miejscowości w całej Europie w spójną, elastyczną siatkę. Nasz rekordowy pasażer skorzystał z tej możliwości, pokonując trasę z Malagi do Tallina wyłącznie FlixBusem – wszystko w ramach jednego biletu – mówi Michał Leman.
Równolegle firma inwestuje w nowoczesną flotę. W 2024 roku na drogi wyjechało prawie 100 nowych autobusów w zielonych barwach, z których 1/3 stanowiły autobusy piętrowe. Nowe pojazdy są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa i monitorowania, co zapewnia wysoki standard podróży. FlixBus konsekwentnie inwestuje w modernizację floty, dbając o to, aby jej średni wiek nie przekraczał 3 lat.
– Inwestowanie w nowe pojazdy to dla nas kluczowy element budowania pozytywnych doświadczeń pasażerów – podkreśla dyrektor zarządzający firmy.
FlixBus realizuje również pilotażowe projekty związane z alternatywnymi napędami. Firma testuje autobusy elektryczne, zasilane LNG i bada możliwości związane z napędami wodorowymi.
– Chcemy być gotowi na moment, w którym te technologie staną się powszechne, mimo że obecnie stanowią one wyzwanie pod względem dostępnej infrastruktury i kosztów operacyjnych – mówi Michał Leman.
Plany na przyszłość
FlixBus dąży do dalszego rozwoju, zarówno w Polsce, jak i na rynku europejskim. W perspektywie najbliższych lat firma planuje dalsze rozszerzanie oferty, szczególnie na rynkach bałtyckich i w Finlandii.
– W nadchodzących latach skupimy się na jeszcze lepszej dostępności połączeń, zwiększając częstotliwość kursów w szczytowych okresach oraz rozwijając naszą siatkę na nowych rynkach – mówi dyrektor FlixBusa i dodaje: – Firma ma również plany dotyczące integracji różnych środków transportu. Będziemy rozbudowywać możliwości przesiadek lokalnych przewoźników autobusowych, połączeń lotniskowych i integracji z FlixTrain w Niemczech.
FlixBus nie planuje jednak integracji z car-sharingiem, ponieważ firma stawia na rozwój transportu zbiorowego, szczególnie na pierwszej i ostatniej mili.
– Perspektywy dla rynku aut współdzielonych nie są w tej chwili najlepsze. Mamy większe przekonanie do transportu zbiorowego, który najlepiej odpowiada na potrzeby współczesnych pasażerów – zauważa Michał Leman.
W perspektywie 5-10 lat FlixBus zamierza kontynuować rozwój i jeszcze bardziej digitalizować swoje usługi. Firma chce również jeszcze lepiej dopasować ofertę do zmieniających się preferencji pasażerów, oferując wygodne, ekologiczne i dostępne cenowo połączenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.