Flix zadeklarował, że do 2040 roku zapewni całkowicie neutralne podróże pod względem emisji CO2 w Europie. Opublikowany raport ESG Flixbusa wyznacza firmie strategię ekologiczną i wskazuje na priorytety w rozwoju. W całości jest dostępny on-line.
- Organizacja powinna zawsze mieć na uwadze wartości, które kształtują jej wizję i jednocześnie zwracać uwagę na to, jaki wpływ na otoczenie wywiera jej działalność. W związku z tym chcemy mieć pewność, że spełniamy ważną rolę dla otoczenia i oprócz uznania dla naszych mocnych stron, chcemy pracować nad wszelkimi niedociągnięciami, które mogą się pojawić. Wraz ze wzrostem wiąże się większa odpowiedzialność, którą jesteśmy gotowi przyjąć – powiedział Andre Schwämmlein.
Raport został opracowany zgodnie ze standardem GRI (Global Reporting Initiative) i z zachowaniem zasady podwójnej istotności. Obejmuje on najistotniejsze obszary działalności Flixa oraz analizuje ich wpływ na gospodarkę, środowisko i społeczeństwo, a także na długoterminowy sukces firmy.
Flix zapowiedział, że do 2040 roku będzie zapewniać w Europie podróże całkowicie neutralne pod względem emisji CO2 do atmosfery, osiągając dekarbonizację nawet przed terminem wyznaczonym przez UE. Firma planuje określić harmonogram dążenia do neutralności węglowej w skali globalnej w ciągu najbliższych dwóch lat.
Efektywne zarządzanie flotą
Flix dba o optymalne obłożenie pojazdów na drogach i korzysta z najnowocześniejszej floty. W ten sposób pasażerowie wybierając autobusy FlixBusa zamiast innych opcji transportu, takich jak auto lub samolot, zaoszczędzili ponad 800 000 ton CO2 w 2022 roku. Ponadto, Flix umożliwia podróżnym zrekompensowanie śladu węglowego podróży dzięki systemowi utworzonemu we współpracy z atmosfair. Dzięki pasażerom FlixBusa, którzy skorzystali z tej możliwości, od 2015 roku wspólnie udało się zrekompensować aż 98 000 ton CO2.
Przede wszystkim jednak Flix stale bada alternatywne napędy i paliwa, aby zmniejszyć swój ślad węglowy poprzez stopniową transformację swojej floty. Oficjalne rozwiązanie dla autobusów dalekobieżnych, które byłoby neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla nie zostało jeszcze opracowane. Jednak firma w ciągu ostatnich kilku lat przetestowała pięć alternatywnych technologii paliwowych i napędowych. Flix wziął udział w ponad dziesięciu pilotażowych programach w Europie i USA, testując autobusy elektryczne, autobusy napędzane biopaliwem oraz panele słoneczne jako dodatkowy napęd w pojazdach swojej floty.
Dodatkowo, od niedawna nowe autobusy wyposażone w panele słoneczne debiutują na dwóch międzynarodowych liniach w Europie.
Praca na rzecz załogi i pasażerów
Flix zdaje sobie sprawę, że funkcjonując w 40 krajach w skali globalnej, działania tak dużej firmy mają realny wpływ na codzienne życie różnych grup ludzi – od pasażerów, poprzez kierowców autobusów, aż po ponad 5500 pracowników. Dlatego Flix umieścił ludzi w samym centrum swojej strategii biznesowej, uznając ich dobrostan za jeden z podstawowych zasobów firmy. W tym celu firma zidentyfikowała konkretne obszary, na których się skupia w obrębie domeny Ludzi.
Przede wszystkim, Flix dba o bezpieczeństwo swoich pasażerów, załogi i pracowników, co jest egzekwowane przez System Zarządzania Bezpieczeństwem (Safety Management System), który składa się z ponad 60 inicjatyw. Ponadto, Flix wprowadził globalną politykę Różnorodności, Równości i Integracji (Diversity, Equality & Inclusion Policy) i udostępnił opcję informowania o naruszeniach w jej zakresie poprzez Program Zgłaszania Naruszeń. Poza tym, firma stawia na Zaangażowanie i Rozwój swoich pracowników, dlatego wprowadziła strategię monitorowania opinii na temat miejsca pracy. Flix kładzie nacisk na rozwój umiejętności zawodowych i osobistych swoich pracowników, zapewniając budżet przeznaczony na szkolenia liderów i członków zespołów.
Mobilność jako prawo
Flix postrzega mobilność jako podstawowe prawo, w takim znaczeniu, że wszyscy powinni mieć możliwość podróżowania i połączenia ze światem niezależnie od miejsca zamieszkania i statusu ekonomicznego. Dlatego firma obsługuje coraz większą liczbę destynacji, budując najszerszą w Europie sieć autobusów dalekobieżnych pod marką FlixBus, a także rozbudowując usługę FlixTrain.
Flix dociera do ponad 5500 destynacji w 40 krajach, przy czym aż 30% z nich ma mniej niż 20 000 mieszkańców, a w Polsce odsetek miast o tej wielkości jest jeszcze wyższy, ponieważ wynosi aż 41%. Poprzez ciągłe rozszerzanie swojej siatki, również na obszarach, gdzie FlixBus jest często jedynym środkiem transportu zbiorowego, firma aktywnie walczy z wykluczeniem transportowym. Celem Flixa jest przede wszystkim zapewnianie przystępnych cenowo opcji podróży. Jednocześnie firma stawia na innowacje i zadowolenie pasażerów, co wiąże się z inwestowaniem w infrastrukturę, rozbudowę sieci i łączone formy transportu.
Pełny raport Flixa jest otwarty i dostępny w tym miejscu.