Partnerzy serwisu:
Mobilność

Flixbus rzuca rękawicę kolei. Co wybrać między Krakowem a Rzeszowem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Flixbus

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Flixbus rzuca rękawicę kolei. Co wybrać między Krakowem a Rzeszowem?
fot. Flixbus
Firma Flixbus uruchamia ekspresowe połączenia na trasie Kraków – Rzeszów. Autobusy pojadą 2 godziny, a ceny zaczną się już od 9,99 złotych. W związku z tym analizujemy aktualną ofertę kolejowo-autobusową na tej trasie.

O nowych kursach na swoim twitterze poinformował Michał Leman, dyrektor zarządzający Flixbusa na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Obie stolice sąsiadujących ze sobą województw dzieli około 170 kilometrów. Na tej trasie przewoźnicy oferują dość dobrą siatkę połączeń, co przekłada się na odjazdy w takcie półtoragodzinnym. Zarówno wybierając połączenie autobusowe, jak i kolejowe, możemy wybierać w ofercie kilku przewoźników. Wśród autobusów są to: wspomniany wyżej Flixbus, a także Neobus. Do końca lipca na tej trasie kursują także przyspieszone kursy firmy Marcel, które od 1 sierpnia znajdą się w ofercie Flixbusa. To właśnie one były tematem tweeta dyrektora firmy w Polsce. Jeśli chodzi o połączenia kolejowe, to możemy wybierać między pociągami regionalnymi uruchamianymi przez Polregio, a także pociągami dalekobieżnymi należącymi do PKP Intercity

Najszybciej koleją

Między Krakowem a Rzeszowem kursuje kilkanaście par pociągów i autobusów, którymi da się dotrzeć o każdej porze dnia, do jednego jak i do drugiego miasta. Obecnie między miastami kursuje 19 par pociągów bezpośrednich, zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych. Przeważająca większość to pociągi kategorii IC, a także TLK, uruchamiane przez PKP. Pociągi dalekobieżne pokonują ten dystans w czasie od godziny i 32 minut, do 2 godzin i 11 minut. Co ciekawe, mimo tego, że jedno z połączeń realizowane jest poprzez Pendolino, to z Krakowa do Rzeszowa wcale nie jest to najszybsze połączenie. Wspomniana wyżej godzina i 32 minuty to czas w jakim ten dystans pokonuje IC Wyspiański z Wrocławia do Przemyśla.

Ceny pociągów, to w przypadku składów regionalnych, 25 złotych za bilet normalny z Krakowa do Rzeszowa, natomiast ceny biletów na pociągi uruchamiane przez PKP w normalnej ofercie zaczynają się od 30 złotych. Wyjątkiem jest Pendolino, którego cena bazowa na tej trasie wynosi minimum 79 złotych. Pociągi zarządzane przez Polregio jadą zdecydowanie dłużej, ale zatrzymują się w każdej miejscowości mijanej po drodze, czego nie można powiedzieć o połączeniach dalekobieżnych, które zatrzymują się w Bochni, Tarnowie i Dębicy.

Co ciekawe mimo takiej samej odległości i identycznej trasy, jaką pokonują pociągi w obie strony, to trasa z Rzeszowa do Krakowa zajmuje im kilka minut więcej. Przywołany IC Wyspiański pokonuje ją w godzinę i 37 minut, a najszybszym składem kursującym ze stolicy Podkarpacia do grodu Kraka jest Pendolino, pokonujące ten dystans w godzinę i 33 minuty. Rozkład kolejowy w obie strony jest bogaty i zróżnicowany, lecz w obu kierunkach są pewne braki. Ostatni pociąg z Krakowa wyjeżdża o godzinie 20:27 i jest to skład Pendolino, który jest ponad dwukrotnie droższy niż pociągi kategorii TLK / IC. Jest to zdecydowanie zbyt wczesna godzina. Jednocześnie aby dostać się rano z Rzeszowa do Krakowa i zdążyć do pracy lub szkoły, należy wyjechać pociągiem o 5:54, lub skorzystać z drogiego Pendolino o 6:13. Kolejny rozkładowy pociąg opuszcza Rzeszów dopiero o 8:04.

Ale najtaniej autobusem

Patrząc natomiast na rozkład autobusowy możemy zobaczyć, że podróż trwa minimum 2 godziny. Są to kursy przyspieszone, bez zatrzymywania się po drodze, które w swojej ofercie mają, lub też będą mieć od 1 sierpnia, zarówno Neobus, jak i Flixbus. W przypadku tej drugiej firmy, istnieją połączenia z dodatkowym zatrzymaniem w Tarnowie, a wtedy czas podróży waha się między dwoma godzinami i 30 minutami, a dwoma godzinami i 50 minutami. Tak więc czasowo lepiej wypada wybór niektórych połączeń kolejowych.

Analizując częstotliwość kursowania autobusów, można stwierdzić, że jest ona podobna do pociągów. W ciągu doby obaj przewoźnicy oferują w sumie kilkanaście połączeń.

– Plan dotyczący tej relacji jest podobny do wszystkich najważniejszych połączeń krajowych, to znaczy zbudowanie rotacji ze stałą i gęstą obsługą przez cały dzień. W tym przypadku mamy właściwie równy takt około 1-1,5 godziny między kolejnymi kursami – opowiada Leman.

– Mamy jednolitą politykę cenową opartą o dynamiczny model cenowy, w którym cena zależy m. in. od terminu zakupu biletu w odniesieniu do samej podróży czy wypełnienia autobusu. Ceny na tej relacji zaczynają się od 9,99 PLN – dodaje Leman.

Kwestia ceny jest niewątpliwą zaletą przy wyborze autobusów na tej trasie, ponieważ bilety kolejowe są trzykrotnie droższe niż ich kołowe odpowiedniki. Oczywiście wszystko zależy od popularności i terminu podróży o czym wspomniał wyżej dyrektor Flixbusa. Natomiast ceny proponowane przez Neobusa kształtują się na poziomie 15 złotych, a więc także są o wiele tańsze od biletów kolejowych.

Każda z opcji ma swoje zalety, jak czas jazdy i możliwość dotarcia bezpośrednio do większej ilości miejscowości w przypadku kolei, a także cena w przypadku połączeń autobusowych. Michał Leman wspomina także o kolejnym połączeniu na tej trasie, które przewoźnik uruchomi 29 lipca, co razem z kursami przejętymi od firmy Marcel, da do 14 kursów uruchamianych w ciągu dnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Komunikacja

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

Komunikacja

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

inf. pras., oprac. ms. 28 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Komunikacja

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

Komunikacja

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

inf. pras., oprac. ms. 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5