Pod hashtagiem #EnsemblePourUneMobilitéDurable (tłum. „razem dla zrównoważonej mobilności”) trwa akcja francuskich organizacji transportowych, mająca na celu wdrożenie zmian w zrównoważonym transporcie w rzeczywistości po COVID-19. Aktywiści chcą wykorzystać koronakryzys to zwrócenia uwagi na konieczne działania w stronę bardziej czystego, ekonomicznego i dostępnego dla wszystkich transportu.
Postulaty firm i organizacji transportowych takich jak BlaBlacar, Klaxit, Dott, Angell, Cyclofix, Smoove, Geovelo, Pony czy Fluctuo kontynuacją działań już zapowiedzianych przez francuski rząd,
w tym planu rowerowego o wartości 20 mln euro. Społeczność start-upów i przedsiębiorstw chce w ten sposób napędzić rząd do niepoprzestawania na tym wsparciu.
Wystosowano łącznie pięć postulatów.
Pierwszy z nich dotyczy wsparcia bezpiecznych sposobów przemieszczania się (tzw. soft mobility) poprzez zmniejszenie podatku VAT na akcesoria typu kaski, kamizelki, odblaski czy zabezpieczenia antykradzieżowe i uznanie ich za artykuły pierwszej potrzeby.
Bonus na zakup roweru i hulajnogiDrugi postulat dotyczy dostępu do rowerów i hulajnóg elektrycznych poprzez rozszerzenie tzw. bonusu rowerowego do 300 euro na zakup VAE (rower elektryczny) czy EDP (hulajnogi, monocykle deskorolki, segwaye). Bonus ma dotyczyć zarówno pojazdów nowych, jak i używanych.
Zwiększenie tzw. dopłaty do zrównoważonego transportu (
Le forfait de mobilité durable), czyli dopłaty do pensji w wysokości do 400 euro rocznie dla pracownika, który dociera do pracy przy pomocy roweru czy carpoolingu. Sygnatariusze petycji chcą podniesienia dopłaty do 800 euro rocznie, przy czym jej połowa ma być sfinansowana przez państwo.
Osobne pasy dla carpoolingu?Wśród postulatów znalazło się również wydzielenie osobnych pasów zarezerwowanych dla carpoolingu, zezwolenie na korzystanie z carpoolingu pracownikom pobierającym dodatki od kilometra oraz osobom posiadającym pojazdy służbowe.
Na koniec sygnatariusze petycji chcą priorytetowego wsparcia dla start-upów wprowadzających rozwiązania związane ze zrównoważonym transportem, głównie poprzez przyznawanie im tzw. białych certyfikatów (CEE), uzależniając przekazywane im wsparcie finansowe od wyników i oceny ich wpływu na środowisko.