Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Francja: Budując tramwaj, odnawiamy ulice
fot. Tomasz Gieżyński.Tramwaj w Angers, 2015.
Tramwaj pozwolił 150-tysięcznemu Angers skutecznie walczyć z korkami i zanieczyszczeniem powietrza. Istniejąca od pięciu lat 12-kilometrowa trasa uzupełniana jest przez czternaście linii autobusowych. Cztery z nich mają charakter pospieszny i korzystają z wydzielonej infrastruktury.

Jednym z licznych francuskich miast, które w połowie XX wieku zlikwidowały system komunikacji tramwajowej, jest leżące na zachodzie kraju 150-tysięczne Angers. Podobnie jak w szeregu innych ośrodków we Francji, w ostatnich latach zdecydowano się tam na odtworzenie miejskiej komunikacji szynowej. Pięć lat temu otwarta została pierwsza linia o długości przeszło 12 kilometrów. Jak przekonywała w styczniu w Radomiu Bernadette Caillard Humeau, była wiceprezydent miasta odpowiedzialna za wdrożenie koncepcji budowy tramwaju, można mówić o dużym sukcesie przedsięwzięcia.

Tańsze rozwiązania nie przynoszą lepszych rezultatów

– Nasze miasto otoczone jest większymi, więc często nie jest uznawane za ważne. Zastanawialiśmy się, jak pomimo rozmiarów uczynić je atrakcyjniejszym. Do tego mieliśmy obiektywny problem z przemieszczaniem się – mówiła o początkach prac nad tramwajem, które zaczęły toczyć się dziesięć lat przed otwarciem połączenia. Około 60 proc. przemieszczeń realizowanych było samochodami. – Obawialiśmy się, że miasto się po prostu udusi. Dosłownie, w spalinach, i w przenośnym sensie korków – dodała.

Rozważania nad wyborem środka transportu, który pozwoli odmienić ten stan, trwały kilka lat. Brano wówczas pod uwagę nie tylko wznowienie komunikacji szynowej, ale też rozbudowę systemu autobusowego czy różne rozwiązania o charakterze prototypowym, a także alternatywnie zasilane autobusy i tzw. BRT. – Ostatecznie oceniliśmy, że nic tańszego niż tramwaj nie pozwoli osiągnąć takich samych efektów – mówiła była wiceprezydent.

Budowa tramwaju dobrym momentem na rewitalizację przestrzeni

Jak przekonywała Bernadette Caillard Humeau, przebudowa dróg w związku z układaniem torowiska jest także dobrą okazją do remontu otoczenia. – To, co jest specyficzne dla francuskiego podejścia do tramwaju, to to, że przy jego budowie odnawiamy też całe ulice od fasady do fasady – mówiła. – To podnosi koszt, ale też i bardzo wpływa na jakość życia, a powstawanie tramwaju to jedyny moment, kiedy można zrobić remont i kamienic, i całego korytarza transportowego – oceniła.

Wyzwaniem podczas powstawania nowej sieci było także zachowanie dużej ilości zieleni miejskiej i charakteru śródmiejskiej zabudowy. W związku z tym ostatnim w centrum Angers oraz na fragmencie torowiska w satelickim Avrillé zastosowano zasilanie z trzeciej szyny. Inne odcinki poprowadzono częściowo po torowisku trawiastym. – Zaletą trawy jest poza estetyką to, że uniemożliwia ona kierowcom nielegalnie wjeżdżać na pas tramwajowy – wskazywała była wiceprezydent miasta.

Spójny system komunikacyjny to nie tylko tramwaj

Na razie nie wiadomo dokładnie, jaki procent mieszkańców zrezygnował z poruszania się własnym samochodem, bo szczegółowe badania przemieszczeń prowadzone są raz na dziesięć lat. Jak stwierdza Bernadette Caillard Humeau, znaczna poprawa poprzedniego stanu rzeczy widoczna jest jednak już gołym okiem. Osiągnięto to nie tylko dzięki poprowadzeniu tramwaju bezpośrednio przy największych generatorach ruchu, w tym w ścisłym centrum, ale także poprzez sprawną siatkę uzupełniających połączeń autobusowych.

Składają się na nią cztery linie szybkie, dla których przygotowano wydzieloną infrastrukturę, i dziesięć połączeń o charakterze konwencjonalnym. Te pierwsze obsługiwane są z najwyższą częstotliwością, zasadniczo co 4 minuty. – Te linie mają najlepszy takt, ale najczęściej trzeba do nich dojść nieco dalej – wyjaśniała prelegentka. Pozostałe kursują z różną, niższą częstotliwością od sześciu minut do około godziny, droga na przystanek jest jednak zazwyczaj krótsza.

Spotkanie odbyło się w związku z prowadzoną przez Radomskie Towarzystwo Naukowe inicjatywą „Tramwaj w Radomiu”. Przykład Angers ma być inspiracją dla mieszkańców Radomia do rozważań na temat możliwości wprowadzenia transportu szynowego w tym mieście.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Przestrzeń

Tramwaj wraca do Francji. Rewolucja dla miast

Witold Urbanowicz 16 września 2018

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5