W Paryżu rozpoczęły się konsultacje publiczne dotyczące uczynienia z centrum miasta strefy ograniczonego ruchu. Zgodnie z zamiarem burmistrzyni Paryża Anne Hidalgo, do 2022 r. historyczne serca miasta miałoby zostać oddane pieszym, rowerzystom i pojazdom transportu publicznego.
Gabinet Anne Hidalgo od dłuższego czasu stara się wynajdywać rozwiązania, które ograniczyłyby ruch samochodów na głównych ulicach stolicy. Jedną z ambicji Hidalgo jest
uczynienia z Paryża ,,piętnastominutowego miasta”. W trakcie pandemii, jak wiele innych europejskich miast
sporo przestrzeni miejskiej przeznaczono na tymczasowe ścieżki rowerowe. W 2021 r.
zapowiedziano też przebudowę Pól Elizejskich, w wyniku której ruch samochodowy w tej części miasta ma zostać zmniejszony o połowę, a więcej przestrzeni zyskać piesi i rowerzyści.
Centrum bez samochodówOstatnio pod lupą znalazły się centrum i ulice na północ od Bulwaru Saint-Germain. Miasto chce wprowadzić w tych strefach ograniczony ruch. Oznaczałoby to, że konkretne ulice będą zarezerwowane dla pieszych, rowerzystów, pojazdów transportu publicznego oraz pojazdów prowadzonych przez mieszkańców, kurierów czy fachowców. Poza kilkoma wybranymi przypadkami, ruch samochodów po tych ulicach byłby zakazany.
Głównym celem tej propozycji jest przywrócenie równowagi przestrzeni publicznej na korzyść pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu publicznego, jako że (jak głosi informacja na oficjalnej stronie Paryża) 50 proc. przestrzeni miejskiej jest wciąż zajęte przez samochody. Chodzi nie tylko o zajmowanie miejsca, ale też zmniejszenie hałasu i prędkości pojazdów zmotoryzowanych. W wyznaczonych strefach łatwiej dzięki temu będą mogli przemieszczać się piesi, rowery, a także mieszkańcy tych ulic i pojazdy uprzywilejowane.
Zakres proponowanej strefy ograniczonego ruchu obejmuje departamenty: Centrum oraz ulice znajdujące się w północnej części Bulwaru Saint-Germain, czyli okręgi (fr. arrondissement, jednostka terytorialna która wchodzi w skład departamentu) 5, 6 i 7. Wszystkie ulice wchodzące na terenie tej strefy będą objęte tymi zasadami. Bulwar Saint-Germain i Grand Bulwar pozostaną otwarte dla ruchu ogólnego.
Samochody nie są niezbędne Jak czytamy w komunikacie miasta, spośród całego ruchu drogowego przechodzącego przez centrum Paryża bardzo dużą część stanowi tranzyt. Ruch tranzytowy jest realizowany głównie przez paryżan, czyli osoby mające możliwość skorzystania z innych niż zmotoryzowane środków transportu.
Większa część tego ruchu to samochody i dwukołowe pojazdy silnikowe, używane do bezpośredniego dojazdu do miejsca pracy. „Pojazdy służbowe” (pojazdy użytkowe, taksówki, samochody ciężarowe) stanowią tylko 33 proc. ruchu. Dodatkowo podano, że tylko 30 proc. użytkowników tranzytu bezwzględnie potrzebuje samochodu, aby ukończyć podróż (przewóz ładunków, skomplikowane przejazdy, brak rozwiązań w zakresie transportu publicznego). Dla pozostałych 70 proc. samochód to przede wszystkim wygoda.
Wjazd ze specjalnym pozwoleniemNa wjazd do strefy ograniczonego ruchu będą miały pozwolenie osoby posiadające specjalne zezwolenia. Mieszkańcy będą musieli okazywać specjalny dowód/plakietkę, którą otrzymają na stałe. Natomiast osoby i pojazdy wjeżdzające do strefy jednorazowo, będą starać się o karty tymczasowe, na przykład ekipy przeprowadzkowe, wywóz odpadów, dostawcy lub klienci hoteli.
Beneficjentami uniwersalnymi, którzy nie będą musieli okazywać dowodu, będą pasażerowie transportu publicznego, rowerzyści, piesi, taksówkarze oraz policja i służby ratownicze.
Gdzie można zgłaszać uwagiSwoje opinie na temat projektu mieszkańcy mogą zgłaszać w prefekturze policji, telefonicznie, a także na stronie internetowej idee.paris.fr. W tym momencie (stan z 15 maja 2021 r.) na stronie zgłoszono 132 propozycje.