Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Francja. Nancy uruchamia trolejbusy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Miasto hucznie powitało uruchomienie na nowo sieci trolejbusowej. Nowe pojazdy, bardziej tradycyjne w swoim wydaniu, zastąpiły użytkowany w Nancy rzadko spotykany system Transport sur Voie Réservée (TVR), czyli coś pomiędzy tramwajem a trolejbusem. Inwestycja kosztowała 82 miliony euro.

Nancy zakończyło przebudowę i dostosowanie dotychczasowej infrastruktury pod transport trolejbusowy. Przypomnijmy, że w marcu 2023 roku miasto zrezygnowało z bardzo oryginalnego systemu Transport sur Voie Réservée (TVR). Po 2017 roku było to ostatnie miasto na świecie (drugie było miasto Caen) z tak futurystycznym środkiem transportu. Nazywany tramwajem, po dokładniejszym przyjrzeniu się, wcale do końca nim nie był. Pojazdy poruszały się na gumowych oponach a drogę wyznaczała im – co odróżniało je od innych tego typu rozwiązań m.in. we Francji, Włoszech, Chinach czy Kolumbii – pojedyncza szyna. Gdy się kończyła, stery przejmował kierujący. Ponadto, dzięki pałąkom na dachu, tramwaje pobierały prąd z sieci trakcyjnej niczym tradycyjny trolejbus. Żeby było jeszcze śmieszniej, zjazd do zajezdni wymagał z kolei użycia silnika diesla, bo ta znajdowała się w innej części miasta i nie była w żaden sposób połączona z siecią „tramwaju”.

Do obsługi nowej sieci zamówiono 25 dwuprzegubowych trolejbusów akumulatorowych znanego modelu LightTram 25 szwajcarskiego producenta Hess. Trolejbusy mają 24,4 m długości i mogą pomieścić do 154 pasażerów, z czego 46 na miejscach siedzących. To znacznie więcej niż poprzednie pojazdy „tramtrolejbusy” Bombardier TVR, które mogły pomieścić 136 pasażerów – w tym 35 na miejscach siedzących. Władze miasta oczekują, że zużycie energii w nowych pojazdach będzie również znacznie niższe w porównaniu ze starym systemem i wyniesie 2,4 kWh/km w porównaniu z poprzednimi 4 kWh/km. Po rezygnacji z planów budowy tramwaju niskopodłogowego, głównie ze względów kosztowych, podjęto decyzję o przejściu na trolejbusy zasilane bateryjnie. Zakup kosztował miasto 35 mln euro.

Oficjalne otwarcie sieci trolejbusowej nastąpiło 5 kwietnia. Inauguracja odbyła się ok. godziny 12.00 na placu Katedralnym. W wydarzeniu uczestniczył Mathieu Klein, burmistrz i prezydent obszaru metropolitalnego Greater Nancy. – Ten trolejbus wydawał się nam najlepszym wyborem technologicznym i ekonomicznym. Również inne trasy transportu publicznego w Nancy mogłyby w przyszłości zostać wyposażone w trolejbusy lub przynajmniej pojazdy elektryczne. Niedogodności mamy już za sobą. Jestem pewien, że podczas podróży ten trolejbus nie będzie przypominał swojego poprzednika, tramwaju na gumowych oponach – przekazał Mathieu Klein, burmistrz Nancy.

Lnia T1 biegnie dzisiaj przez całą metropolię. Łączy Vandoeuvre-les-Nancy (Brabois) z Essey-les-Nancy (Mouzimpré), przecinając centrum dawnej stolicy Księstwa Lotaryngii. Długość trasy wynosi 9780 metrów i jest dłuższa o 1,3 km w przeciwieństwie do poprzedniego systemu TVR. Wszystkie 25 przystanków przebudowano, aby były lepiej dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Miasto spodziewa się, że każdego dnia z nowego środka transportu skorzysta ok 55 tys. podróżnych. Trolejbusy jeżdżą od poniedziałku do piątku co 7 minut od 6:30 do 19:00 oraz co 10–15 minut w pozostałych godzinach. Pierwszy trolejbus w dni powszednie wyjeżdża o 4:50 rano z Vandoeuvre Brabois-Hôpitaux i o 4:00 rano z Essey Mouzimpré. W przyszłości częstotliwość pomiędzy kursami ma się skrócić w dni robocze do 5 minut, co będzie wiązało się z zaangażowaniem 21 pojazdów. Dotychczas Hess dostarczył do Nancy 18 z 25 zamówionych trolejbusów. Dostarczenie brakujących egzemplarzy powinno nastąpić w najbliższych tygodniach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

W weekend remont na torach na Nowowiejskiej

Komunikacja

W weekend remont na torach na Nowowiejskiej

Tramwaje Warszawskie 10 kwietnia 2025

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Zobacz również:

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

W weekend remont na torach na Nowowiejskiej

Komunikacja

W weekend remont na torach na Nowowiejskiej

Tramwaje Warszawskie 10 kwietnia 2025

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5