Partnerzy serwisu:
Mobilność

Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?
fot. RSCT, lic. CC A-SA 3.0 Unported
Tej jesieni francuska minister transportu Elizabeth Borne zadeklarowała przyjęcie do wiosny przyszłego roku przepisów regulujących korzystanie z „urządzeń transportu osobistego” takich jak elektryczne hulajnogi, seagwaye, czy jednokołowce. W przeciwieństwie do Polski, gdzie korzystających z tego rodzaju urządzeń chce się uznać za pieszych, we Francji mają docelowo zniknąć z chodników.

We Francji, w 2017 r. w wypadkach z udziałem elektrycznych hulajnóg rannych zostało 286 osób a pięć zginęło. Zdarzeń z tymi pojazdami było o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Danych z tego roku jeszcze nie ma, ale dopiero kilka miesięcy temu, w czerwcu, amerykański operator Lime uruchomił w Paryżu pierwszy hulajnog–sharing i do tej pory zanotował… milion wypożyczeń. Podobne systemy ruszyły w Tuluzie i w Bordeaux, gdzie po miesiącu władze miejskie usługę zawiesiły i właśnie negocjują z operatorem warunki jej funkcjonowania. W samym Paryżu dziś jeżdżą już czterej hulajnogowi operatorzy.

Kłopot z czymś, co zyskało dużą popularność w USA i właśnie rusza w Europie (od zeszłego miesiąca Lime działa we Wrocławiu, a od zeszłego tygodnia w Warszawie) jest podobny i we Francji i w Polsce. W przepisach dotyczących ruchu drogowego nie ma takich pojazdów jak hulajnoga z silnikiem elektrycznym. „To już nie jest zabawka, którą znamy z dzieciństwa. To pojazd zdolny rozwinąć prędkość 25 km/h” – piszą we wspólnym komentarzu dla dziennika „Liberation” Ariel Weil, burmistrz IV dzielnicy Paryża i troje doradców transportowych mer stolicy Francji: Emmanuel Grégoire, Jean-Louis Missika i Christophe Najdovski. „Nie mamy pojęcia, czy ich użytkowników należy traktować jako pieszych, czy jako kierowców, a taki stan jest niebezpieczny dla nich, dla policji, użytkowników dróg i wreszcie dla pieszych” – zaznaczają.

W tym roku w przepisach przygotowanych w polskim Ministerstwie Infrastruktury „urządzenia transportu osobistego” (UTO) uznano za wspierające ruch pieszych, czyli ich użytkowników nakazano traktować jako pieszych. Jednak przepisy zniknęły z nowelizacji prawa o ruchu drogowym, bo ministerstwo chce rzecz uregulować osobno.

We Francji z kolei podejście jest inne. Minister Elizabeth Borne zapowiedziała we wrześniu w Zgromadzeniu Narodowym zakaz poruszania się tego rodzaju pojazdów po chodnikach. – Nie możemy pozwolić, by coś z silnikiem rozwijającym 20 albo 30 km/h stwarzało zagrożenie dla pieszych na chodnikach. Konieczne jest stworzenie nowej kategorii pojazdów w przepisach ruchu drogowego. Mogłyby się poruszać po ulicach, drogach rowerowych lub w strefach Tempo 30, ale nie po chodnikach – tłumaczyła. Stosowne zmiany we francuskim prawie mają zostać przyjęte wiosną.

Na razie hulajnogi zyskują dużą popularność. W Paryżu, jak wspomnieliśmy, Lime zanotował milion wypożyczeń. W Warszawie użytkownicy są widoczni i jest ich więcej niż korzystających np. z sharingowych skuterów czy bezstacyjnych rowerów. Niedawno media społecznościowe obiegł film z Brukseli, na którym szef Rady Europejskiej Donald Tusk śmiga po ulicy na elektrycznej hulajnodze.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

Poznań porządkuje “hulajnogowy” chaos

Mobilność

Poznań porządkuje “hulajnogowy” chaos

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!

Prawo & Finanse

Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!

Łukasz Malinowski 01 sierpnia 2022

Koronawirus wykończy hulajnogi?

Mobilność

Koronawirus wykończy hulajnogi?

simetra 28 marca 2020

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Przestrzeń

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Jakub Dybalski 13 listopada 2018

Zobacz również:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

Poznań porządkuje “hulajnogowy” chaos

Mobilność

Poznań porządkuje “hulajnogowy” chaos

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!

Prawo & Finanse

Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!

Łukasz Malinowski 01 sierpnia 2022

Koronawirus wykończy hulajnogi?

Mobilność

Koronawirus wykończy hulajnogi?

simetra 28 marca 2020

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Przestrzeń

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Jakub Dybalski 13 listopada 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5