W Déols, niedaleko miasta Châteauroux w departamencie Indre, na terenie Centrum Strzelectwa Sportowego, testowany jest autonomiczny autobus. Jego zadaniem jest przewożenie sportowców wraz z ich ekwipunkiem między recepcją a strzelnicą. Dystans autobusu to 1,6 w jedną stronę. Testy rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku.
Kursy autonomicznego minibusa to efekt współpracy nawiązanej między Narodowym Centrum Sportowego Strzelectwa CNTS w Déols przy metropolii Châtearoux (departament Indre) a operatorem transportowym Kéolis. Pomysł zrodził się podczas Spotkań Darmowego Transportu Publicznego organizowanych w Châtearoux we wrześniu 2019 r. Była to druga edycja wydarzenia, podczas którego około 400 uczestników z Europy i z Ameryki Północnej wzięło udział w debatach, pokazach i panelach na temat darmowego transportu publicznego. Pierwsza edycja odbyła się w Dunkierce w 2018 r.
Podczas wrześniowych rozmów między przewoźnikami i przedsiębiorstwami transportowymi zadecydowano, że hale centrum będą odpowiednią przestrzenią do przetestowania minibusów autonomicznych produkowanych
dostarczanych przez producenta Navya z Lyonu. W grudniu ubiegłego roku autobusy Navya rozpoczęły pracę na terenie CNTS. Wożą tam sportowców od wejścia do miejsca, w którym rozkładają swój sprzęt i trenują. Pojazdy Navya są w 100 proc. elektryczne, osiągają maksymalną prędkość 20 km/h i – co najważniejsze – nie mają kierowcy. Jedyną ingerencją człowieka jest osoba nadzorująca, która na odległość, z pomocą kamer i monitorów, kontroluje krążenie minibusa między punktem startowym a miejscem docelowym. Może również zatrzymać pojazd w razie komplikacji.
Jak powiedział tygodnikowi “Le Parisien” Etienne Hermite, prezes firmy Navya, kartografia trasy minibusa została dokładnie zaprogramowana i pojazd reaguje na czynniki zewnętrzne w czasie rzeczywistym dzięki wmontowanym czujnikom i kamerom. Przedsiębiorstwo z Lyonu umieściło ogółem 170 na całym świecie, nie tylko w Déols, ale także w samym Lyonie, na terenie rafinerii w Dunkierce, w opactwie Fontevraud i na terenie szpitala w Hadze.
W związku z przerwaniem rozgrywek sportowych wywołanym pandemią koronawirusa minibusy w Châteauroux służą obecnie do szkoleń pracowników Keolisa. Docelowo pojazdy mają wozić też widzów zawodów sportowych.
To kolejny autonomiczny projekt w katalogu doświadczeń tego operatora. W 2019 r. W zajezdni Keolisa pod Goteborgiem odbyła się
prezentacja 12-metrowego, elektrycznego autobusu miejskiego Volvo Buses, poruszającego się w trybie całkowicie autonomicznym.
– Z dzisiejszej perspektywy wydaje się, że ta nowa technologia mobilności będzie bardziej powszechna za 5-10 lat. Jej wprowadzenie do zajezdni nie tylko przyspieszy rozwój, ale poprawi też naszą efektywność, a tym samym – zapewni korzyści naszym pasażerom w nadchodzących latach – mówił wówczas Jan Kilstrom, prezes Keolisa w Szwecji.