Partnerzy serwisu:
Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP/ LeParisien/Keolis

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy
fot. Keolis
W Déols, niedaleko miasta Châteauroux w departamencie Indre, na terenie Centrum Strzelectwa Sportowego, testowany jest autonomiczny autobus. Jego zadaniem jest przewożenie sportowców wraz z ich ekwipunkiem między recepcją a strzelnicą. Dystans autobusu to 1,6 w jedną stronę. Testy rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku.

Kursy autonomicznego minibusa to efekt współpracy nawiązanej między Narodowym Centrum Sportowego Strzelectwa CNTS w Déols przy metropolii Châtearoux (departament Indre) a operatorem transportowym Kéolis. Pomysł zrodził się podczas Spotkań Darmowego Transportu Publicznego organizowanych w Châtearoux we wrześniu 2019 r. Była to druga edycja wydarzenia, podczas którego około 400 uczestników z Europy i z Ameryki Północnej wzięło udział w debatach, pokazach i panelach na temat darmowego transportu publicznego. Pierwsza edycja odbyła się w Dunkierce w 2018 r.

Podczas wrześniowych rozmów między przewoźnikami i przedsiębiorstwami transportowymi zadecydowano, że hale centrum będą odpowiednią przestrzenią do przetestowania minibusów autonomicznych produkowanych dostarczanych przez producenta Navya z Lyonu.

W grudniu ubiegłego roku autobusy Navya rozpoczęły pracę na terenie CNTS. Wożą tam sportowców od wejścia do miejsca, w którym rozkładają swój sprzęt i trenują. Pojazdy Navya są w 100 proc. elektryczne, osiągają maksymalną prędkość 20 km/h i – co najważniejsze – nie mają kierowcy. Jedyną ingerencją człowieka jest osoba nadzorująca, która na odległość, z pomocą kamer i monitorów, kontroluje krążenie minibusa między punktem startowym a miejscem docelowym. Może również zatrzymać pojazd w razie komplikacji.

Jak powiedział tygodnikowi “Le Parisien” Etienne Hermite, prezes firmy Navya, kartografia trasy minibusa została dokładnie zaprogramowana i pojazd reaguje na czynniki zewnętrzne w czasie rzeczywistym dzięki wmontowanym czujnikom i kamerom. Przedsiębiorstwo z Lyonu umieściło ogółem 170 na całym świecie, nie tylko w Déols, ale także w samym Lyonie, na terenie rafinerii w Dunkierce, w opactwie Fontevraud i na terenie szpitala w Hadze.

W związku z przerwaniem rozgrywek sportowych wywołanym pandemią koronawirusa minibusy w Châteauroux służą obecnie do szkoleń pracowników Keolisa. Docelowo pojazdy mają wozić też widzów zawodów sportowych.

To kolejny autonomiczny projekt w katalogu doświadczeń tego operatora. W 2019 r. W zajezdni Keolisa pod Goteborgiem odbyła się prezentacja 12-metrowego, elektrycznego autobusu miejskiego Volvo Buses, poruszającego się w trybie całkowicie autonomicznym.

– Z dzisiejszej perspektywy wydaje się, że ta nowa technologia mobilności będzie bardziej powszechna za 5-10 lat. Jej wprowadzenie do zajezdni nie tylko przyspieszy rozwój, ale poprawi też naszą efektywność, a tym samym – zapewni korzyści naszym pasażerom w nadchodzących latach – mówił wówczas Jan Kilstrom, prezes Keolisa w Szwecji.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Prawna rejestracja autobusu autonomicznego pozostaje bardzo trudna

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5