Francuski minister transportu, Clément Beaune, poprowadził konkurs Hackathon. Podczas tych informatycznych zawodów, zespoły miały opracować koncepcję krajowego biletu na transport publiczny, który mógłby zostać wprowadzony w całej Francji do 2025 roku.
Francja planuje wprowadzić bilet, z którego będzie można korzystać we wszystkich rodzajach transportu publicznego w kraju. Informację te przekazał minister ds. transportu Clément Beaune, który powiedział, że rozwiązanie to ułatwi podróżowanie i pomoże w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych.
– Jednolity bilet to środek, który można wdrożyć w całym kraju i który ułatwi wszystkie podróże. Potrzebujemy ambitnych i zdecydowanych działań. Tylko w ten sposób zredukujemy emisję gazów cieplarnianych w sektorze transportu i ułatwimy życie wszystkim Francuzom – podkreślił minister Beaune.
Na prośbę o dołączenie do Hakathon, którego celem było stworzenie „biletu transportowego jutra” wpłynęło ponad 70 zgłoszeń. Spośród 10 zakwalifikowanych do finału zespołów, wyłoniono dwóch zwycięzców – France Moov' i Carte LEM. W wydarzeniu udział wzięli operator transportu w Paryżu RATP i Francuskie Koleje SNCF, a także grupy studenckie.
Francuska agencja ds. innowacji w transporcie (AIT) przeanalizuje teraz wdrożenie powstałych koncepcji i rozwiązań. Testy mogą rozpocząć się w kilku regionach do końca tego roku. Grupa robocza będzie stale współpracować z francuskimi regionami, które zarządzają transportem lokalnym, ustalają opłaty, aby sprawdzić, jak przebiega wdrożenie. Fazę rozwojową projektu finansuje francuski rząd.
Nie sposób doszukiwać się tutaj analogii do niemieckiego rozwiązania biletu za 49 euro. Również na tej podstawie minister Beaune opisuje korzyści dla Francuzów z wprowadzenia podobnego rozwiązania w kraju. Jak mówi, wprowadzenie jednego biletu na transport publiczny upraszcza życie użytkowników i jest prawdziwą rewolucją. – Jednolity bilet krajowy ułatwia podróże. Wiemy, że im łatwiejszy jest transport publiczny, tym częściej jest on wybierany przez mieszkańców. Takie rozwiązanie ułatwia także łączenie różnych środków transportu podczas jednej podróży – zaznacza.
Beaune dodał, że przed uruchomieniem konkursu powiedziano mu, że wprowadzenie takiego biletu we Francji może zająć do 10 lat. – Jestem jednak przekonany, że projekt będzie mógł być zrealizowany w ciągu najbliższych dwóch lat – podkreśla.
Mimo że władze nie udostępniły jeszcze bardziej szczegółowych danych dotyczących krajowego biletu, ujawniono, że zespoły skupią się na dostosowaniu rozwiązania do wszystkich systemów transportu publicznego. Oznacza to, że po zakończeniu projektu i jego pełnego wdrożenia, wszystkie osoby we Francji będą mogły korzystać z tego samego biletu we wszystkich częściach kraju.
Plan spotkał się również z zadowoleniem przewodniczącej Regionów Francji – Carole Delga. – Regiony są gotowe do współpracy. Coraz więcej osób wybiera zrównoważone podróżowanie – przekazała Delga.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.