Niemal ukończone jest już centrum komunikacyjne Krakowa – zauważył architekt dworca Kraków Główny Ryszard Frankowicz. W jego opinii udało się stworzyć funkcjonalny węzeł przesiadkowy, który jest jedynym tego typu obiektem w kraju. Architekt podkreślał, że prace budowlane prowadzono przy czynnym ruchu kolejowym, co zmniejszyło skalę utrudnień.
– Kraków ma jedyny w Polsce prawdziwy punkt przesiadkowy – ocenił podczas niedawnej konferencji prasowej Ryszard Frankowicz, architekt dworca Kraków Główny. Podkreślił on, że aby stworzyć dobre centrum komunikacyjne, przebudowano znaczny obszar miasta zajęty wcześniej w całości przez stację kolejową. – Na tym terenie była m.in. wagonownia – opisywał prelegent.
Największa od pół wieku inwestycja komunikacyjna w Krakowie
Wskazywał on, że prace objęły budowę pięcioperonowej, całkowicie przelotowej stacji kolejowej, nowego ronda Mogilskiego, dróg kołowych pozwalających także wyjechać poza miasto (np. w kierunku Warszawy) i linii szybkiego tramwaju z dwoma przystankami na wspomnianym obszarze. – Sprawia to, że mówimy o największej inwestycji infrastrukturalnej w Krakowie od lat 60. zeszłego stulecia – stwierdził architekt. Uzupełnieniem centrum komunikacyjnego ma być aktualnie prowadzona inwestycja obejmująca dobudowę drugiej pary torów kolejowych na odcinku do Krakowa-Płaszowa. Ryszard Frankowicz zauważył, że podobne działania projektowano już w 1968 r.
Dodał on, że prace dotyczące różnych elementów węzła komunikacyjnego Kraków Główny prowadzone były na różnych poziomach równocześnie. Największe trudności podczas realizacji robót miały jego zdaniem wynikać z konieczności zachowania ruchu. – Podczas przebudowy cały czas musiało być czynnych siedem krawędzi peronowych – stwierdził.
Wygodna przesiadka z szybkiego tramwaju do pociągu na lotnisko
Dworzec zaprojektowany jest w opinii architekta tak, by możliwie łatwe były przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu. Wskazywał on np. na łatwe wyjście z poziomu podziemnego przystanku szybkiego tramwaju na pierwszy peron dworca kolejowego. – Miał on być przeznaczony dla pociągów jadących na lotnisko i regionalnych. Podejrzewam, że w końcu PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie tak zorganizują ruch – stwierdził prelegent.
Jedynym niezrealizowanym elementem węzła – poza zmianami dotyczącymi dworca autobusowego – jest obecnie nadbudowa nad centralną płytą dworca z dwiema kondygnacjami parkingowymi. – Czekamy na bogatego inwestora – stwierdził Ryszard Frankowicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.