fot. JRAutobus w barwach PKS Piła. Wągrowiec, 2022 rok
Rząd przyjął rozporządzenie, które zadecyduje o podziale środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2025. Wskazano w nim wzór, który pozwoli ustalić wielkość puli w poszczególnych regionach także w latach kolejnych, co powinno częściowo ustabilizować funkcjonowanie systemu dopłat. Niebawem wojewodowie rozpoczną nabory wniosków o objęcie dopłatą konkretnych połączeń.
Zgodnie z zapowiedziami z lata tego roku rząd przyjął kilka dni temu rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach. Akt prawny zaczął już formalnie obowiązywać i będzie stanowić podstawę do wyznaczenia puli dostępnej dla samorządów w poszczególnych regionach w roku 2025. Otwiera to drogę do ogłaszania naboru wniosków o objęcie dopłatą z budżetu centralnego konkretnych połączeń.
Wzór ma obowiązywać przez lata
– Rozporządzenie określa sposób podziału środków FRPA na poszczególne województwa z uwzględnieniem powierzchni województwa, liczby mieszkańców województwa, wartości produktu krajowego brutto województwa oraz zaspokojenia potrzeb przewozowych społeczności na obszarze województwa – czytamy w krótkim komunikacie opublikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami resortu poszczególnym czynnikom przypisano odpowiednie wagi: powierzchni i populacji wynoszącą 0,15, PKB regionu – 0,5, zaś długości istniejących linii komunikacyjnych w odniesieniu do długości krajowej sieci z 2011 r. – 0,2. Nowy system wyliczeń ma przy tym premiować najaktywniejsze pod względem wykorzystania środków regiony, bo dwunasta część ogólnej kwoty ma trafić do pięciu województw z najwyższym wskaźnikiem przyznanych i wykorzystanych przez organizatorów dopłat w poprzednim roku.
Powyższy mechanizm ma wyznaczać w przyszłym roku (a także w latach kolejnych) sposób podziału środków, które nie będą przekazywane w związku z realizacją kontraktów wieloletnich. W dokumencie podpisanym przez Donalda Tuska określono bowiem, że pieniądze na ten cel będą trafiać do wojewodów niezależnie od wyliczeń wynikających z przyjętego wzoru. Ustalono przy tym limit w wysokości 70 proc. całkowitej kwoty przekazanej konkretnemu wojewodzie w poprzednim roku.
Będzie zmiana porozumień z wojewodami
Przypomnijmy, że FRPA został powołany w 2019 r. W założeniach miał powstrzymać falę likwidacji linii autobusowego transportu regionalnego poprzez wprowadzenie dopłat z budżetu centralnego do utrzymywania połączeń organizowanych przez samorządy wszystkich szczebli. Dotacje nie przysługują przy tym na organizację połączeń komunikacji miejskiej. Zmiany są częściową odpowiedzią na postulaty branży transportowej i województw, które wskazywały na potrzebę kontraktowania usług przewozowych na okres dłuższy niż rok. Do 2023 r. rokrocznie przyznawano bowiem dotacje niejako od nowa, co uniemożliwiało zawarcie z operatorami umów wieloletnich, a dla pasażerów oznaczało brak pewności stabilności oferty.
W poszczególnych regionach nabory wniosków prowadzą wojewodowie. – W MI została również przygotowana zmiana porozumienia dotyczącego warunków dofinansowania z FRPA zawartego przez (…) ministra infrastruktury z poszczególnymi wojewodami. Zmiana porozumienia wynika z nowelizacji przepisów ustawy o FRPA, która wprowadziła od 2024 r. możliwość zawierania przez wojewodę z organizatorami (…)wieloletnich umów o dopłatę z funduszu – czytamy na stronach internetowych resortu.
Szansa na wcześniejsze nabory na rok 2026
Dokument miał trafić do wojewodów 19 listopada. Gdy ci podpiszą porozumienie i odeślą je do MI, to przystąpi do podziału środków na rok 2025. Póki co nie opublikowano dokładnych kwot, jakie pozostaną do dyspozycji w konkretnych województwach. Potem zaś wojewodowie ogłoszą nabory wniosków. Jeśli zaproponowany sposób wyliczenia pul zostanie utrzymany, jest szansa, że to ostatni raz, gdy rozstrzygnięcia będą zapadać na kilka tygodni lub w skrajnych przypadkach nawet kilka dni przed początkiem kolejnego roku kalendarzowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.