Do gdańskiej floty dołącza 18 autobusów elektrycznych marki MAN Lion’s City E. Na ulice gdańskie „elektryki” wyjadą już w najbliższą niedzielę, 8 października. A dzień wcześniej będzie je można zobaczyć na pikniku rodzinnym na Targu Węglowym.
5 października na terenie zajezdni autobusowej Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Aleksandra Dulkiewicz prezydent Gdańska uroczyście odebrała symboliczny klucz do nowych pojazdów.
– Kilkanaście miesięcy temu obiecaliśmy gdańszczankom, gdańszczanom i sobie samym, że wszystkie nowe zakupy taboru, nowe autobusy, które będą się pojawiały w naszej flocie, będą albo pojazdami niskoemisyjnymi, albo zeroemisyjnymi i krok po kroku realizujemy to zobowiązanie – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Dzisiaj to zobowiązanie się materializuje. Prezentujemy osiemnaście elektrycznych autobusów, co ważne wyprodukowanych w Polsce. Zatem dotrzymujemy słowa i cieszę się bardzo, że jakość podróży w naszym mieście, w komunikacji publicznej nieustannie się poprawia.
Eko-flota dla gdańskiej komunikacji
Nowe autobusy dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu w naszym mieście, tworząc bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców. Od 2022 do 2024 roku gdański tabor pojazdów powiększy się łącznie o 31 pojazdów.
W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły pierwsze autobusy elektryczne – są to 3 autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Obecnie można spotkać je na liniach nr 100 i 195.
Teraz dołączają kolejne – elektryczne MAN Lion’s City E. I na tym nie koniec, już w przyszłym roku flota GAiT zwiększy
się o 10 autobusów zasilanych zielonym wodorem.Elektryczne lwy – komfortowe i bezpieczne
– Ten autobus jest montowany i praktycznie w całości produkowany w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni – mówił Claus Wallenstein, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska. – Jego produkcja rozpoczęła się 3 lata temu, a całkiem niedawno świętowaliśmy zejście tysięcznej sztuki z linii produkcyjnej. Poza niskim śladem węglowym i pełną zeroemisyjnością autobus posiada bardzo nowoczesne i nowatorskie rozwiązania, pozwalające między innymi na przesyłanie danych w chmurze. Dzięki temu spółka ma pełen pakiet danych o tym, co się dzieje z pojazdem.
Do gdańskiej floty dołącza 18 autobusów elektrycznych – 10 standardowych i 8 przegubowych z fabryki MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie.
Dobry, sprawdzony standard
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak pozostałe, przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajduje się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdują się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED jest także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o
dofinansowanie ich zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.Jakość i zasięg
Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów.
– Zdecydowaliśmy się że ten tabor będzie miał na tyle dobry zasięg, że na jednym ładowaniu będzie pokonywał taką liczbę kilometrów, które pokonuje autobus będący w użytkowaniu każdego dnia – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Autobusy będą ładowane po zjeździe do zajezdni, w godzinach nocnych, w najniższej nocnej taryfie.
Ładowarki na 18 stanowisk
Nowe autobusy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej GAiT, gdzie powstała specjalna stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele. Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów.
– Stacja posiada obecnie 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie jednak przez nas sukcesywnie zwiększana. Maksymalnie może powstać 75 punktów ładowania – mówił Piotr Borawski. – Stacja ładowania to obiekt kontenerowy. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ umożliwia bezproblemowe przeniesienie całego obiektu wraz z wszystkimi urządzeniami w nowe miejsce. Ma to dla nas bardzo istotne znaczenie
w związku planami powstania nowej zajezdni autobusowej w dzielnicy Ujeścisko.
System zarządzania stacją jest zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, co powoduje, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu jest skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni. Dodatkowo, zastosowane ładowarki o mocy 150 kW dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Przewidywany czas potrzebny na naładowanie autobusu zamyka się w przedziale od 3,5 do 6 godzin.
Koszt tej inwestycji to 15,3 mln zł netto, na którą spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje pozyskała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w wysokości 3,4 mln zł.